By Legislative Decree no. 150 and n. 151 of 2015 the placement of seafarers, already governed by the Decree of the President of the Republic No. 231 of 2006, was partly revised. The legislator's attention to this matter dates back to 1925 and since then numerous interventions have been made to regulate the specialty that connotes the relationship between the two souls of maritime labor. The matter is borne out by the delicacy of the relationship between the right of navigation and the common law, which is also stressed by the need to meet the safety requirements of navigation with the protection of workers beyond the place of performance of the service.With the recent intervention, the Italian legislator, who in 2013 also adopted the Maritime Labor Convention, intervenes on the decree of the President of the Republic no. 231 of 2006 governing the subject, with the aim of adapting it to the new active labor policies, public service employment intended by the legislator in 2015. The text outlines the system desired by the legislator, focusing on the different figures conceived for the exercise of the job placement, and highlights some of the criticisms that emerged from the coordinated reading of the regulatory texts. The study also analyzes the communications system by innovating in some aspects, and by completing for others, a clarification and transparency path already initiated by the Italian legislator. The text concludes with a review of the sanction system that has been tightened up to combat the phenomenon of irregular recruitment in the maritime sector.

Con i decreti legislativi n. 150 e n. 151 del 2015 il collocamento della gente di mare, già disciplinato dal d.p.r. n. 231 del 2006 è stato in parte rivisitato. L'attenzione del legislatore per la materia risale già al 1925 e da allora numerosi sono stati gli interventi elaborati per disciplinare la specialità che connota la relazione tra le due anime del lavoro marittimo. La delicatezza delle relazioni tra diritto della navigazione e diritto comune è accentuata dalla necessità di soddisfare le esigenze di sicurezza della navigazione con quelle di protezione dei lavoratori indipendentemente da dove prestano la loro attività lavorativa. Con il recente intervento il legislatore italiano, che nel 2013 ha recepito la Convenzione sul lavoro marittimo dell'OIL, interviene sul d.p.r. n. 231 del 2006 con l'intento di armonizzare tale disciplina con le nuove politiche attive per il lavoro ed i servizi pubblici per l'impiego elaborati nel 2015. Il testo tratteggia il sistema desiderato dal legislatore soffermandosi sulle distinte figure destinate ad esercitare la funzione del collocamento della gente di mare ed evidenziando talune criticità che emergono dal coordinamento dei nuovi testi con l'impianto esistente. Lo studio analizza altresì il sistema di comunicazioni, innovato in alcuni aspetti e completato in altri, nell'ottica di trasparenza voluta dal legislatore. Il testo si conclude con il sistema sanzionatorio che è stato rinforzato per combattere il fenomeno del collocamento irregolare. Con i decreti legislativi n. 150 e n. 151 del 2015 il collocamento della gente di mare, già disciplinato dal d.p.r. n. 231 del 2006 è stato in parte rivisitato. L'attenzione del legislatore per la materia risale già al 1925 e da allora numerosi sono stati gli interventi elaborati per disciplinare la specialità che connota la relazione tra le due anime del lavoro marittimo.

(2017). La gente di mare. Il collocamento . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/118851

La gente di mare. Il collocamento

Signorini, Elena
2017-01-01

Abstract

By Legislative Decree no. 150 and n. 151 of 2015 the placement of seafarers, already governed by the Decree of the President of the Republic No. 231 of 2006, was partly revised. The legislator's attention to this matter dates back to 1925 and since then numerous interventions have been made to regulate the specialty that connotes the relationship between the two souls of maritime labor. The matter is borne out by the delicacy of the relationship between the right of navigation and the common law, which is also stressed by the need to meet the safety requirements of navigation with the protection of workers beyond the place of performance of the service.With the recent intervention, the Italian legislator, who in 2013 also adopted the Maritime Labor Convention, intervenes on the decree of the President of the Republic no. 231 of 2006 governing the subject, with the aim of adapting it to the new active labor policies, public service employment intended by the legislator in 2015. The text outlines the system desired by the legislator, focusing on the different figures conceived for the exercise of the job placement, and highlights some of the criticisms that emerged from the coordinated reading of the regulatory texts. The study also analyzes the communications system by innovating in some aspects, and by completing for others, a clarification and transparency path already initiated by the Italian legislator. The text concludes with a review of the sanction system that has been tightened up to combat the phenomenon of irregular recruitment in the maritime sector.
2017
Signorini, Elena
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