The article examines some literary representations of reactions and resistance to urban policies and development programs which have been put in place in London, especially in view of the Olympics Game of 2012. It focuses on the area of Hackney (East London), moving from the analysis of Acquired for Development by…A Hackney Anthology, a collection of short stories and poems, edited by Gary Budden and Kit Caless which has become a literary case and the cornerstone of newly founded Influx Press. Through a variety of fiction, poems, non-fiction pieces, mostly in a non-realistic, postmodern mood, twenty-five authors, who live or used to live in the borough, respond imaginatively to the changes going on in this multicultural area and, implicitly, claim the right to have a word on the policies meant to transform Hackey in a ‘cool’ neighbourhood. These voices take some distance from the most celebrated counter-narrator of London and Hackney, Iain Sinclair. The choral narrative of Acquired for Development by…A Hackney Anthology, includes also provocative, unexpected citizens: youth subcultures and squatters speak their sense of place, as also the ‘crevices and the gaps’ of Hackney are inhabited and gentrification is going to swallow the anarchic energy hidden in disrupted areas. What role literature may play in constructing multiple (counter-)narratives of place? What is the possible output of encouraging awareness that urban policies are steered by narratives that are not as inclusive as claim to be? These are some of the question addressed by the paper.

A partire dalla raccolta di racconti e poesie Acquired for Development by…A Hackney Anthology, l’articolo prende in esame il rapporto tra letteratura e fenomeni di resistenza alle politiche urbane in atto nella Londra del terzo millennio, destinate a trasformare intere aree urbane. La raccolta, diventata un caso letterario e anche ‘pietra angolare’ della casa editrice indipendente londinese Influx Press, ha dato voce a una serie di letterati che vivono o hanno vissuto nel quartiere di Hackney, sollecitandoli a proporre il loro racconto del luogo in un momento di grandi cambiamenti e dell’attuazione di politiche di ‘gentrification’ destinate a cambiarne le fisionomia negli anni a venire. Queste voci più recenti hanno in parte preso le distanze dal più noto e celebrato contro-narratore della Londra contemporanea e di Hackney, Iain Sinclair. Lo scarto generazionale gioca un ruolo decisivo nell’espressione di un immaginario locale e delle aspirazioni che riguardano i modi dell’abitare. L’analisi dei testi raccolti da Gary Budden e Kit Caless offre la possibilità di indagare quale ruolo può assumere la letteratura nel tentativo di dare voce a una prospettiva più prossima a quella degli abitanti, ancorché si tratti in questo caso di abitanti particolari, letterati e scrittori, capaci di una osservazione partecipata e di una restituzione nelle forme del testo letterario. Il volume, nato dalla sollecitazione dei curatori, esprime una coralità inaspettata e riflette una ‘narrativa del luogo’ che si affianca alle narrative, più o meno esplicite, sottese alle politiche urbane (in questo caso quelle della Londra Olimpica). Può la letteratura influire su queste potenti narrative che intrecciano interessi economici e immaginario urbano? Può offrire uno strumento di interpretazione che solleciti la riflessione e renda i lettori prosumer consapevoli di un possibile potere di indirizzo?

(2018). Letteratura e politiche urbane: le contro-narrative di Hackney . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/137047

Letteratura e politiche urbane: le contro-narrative di Hackney

Nicora, Flaminia
2018-01-01

Abstract

The article examines some literary representations of reactions and resistance to urban policies and development programs which have been put in place in London, especially in view of the Olympics Game of 2012. It focuses on the area of Hackney (East London), moving from the analysis of Acquired for Development by…A Hackney Anthology, a collection of short stories and poems, edited by Gary Budden and Kit Caless which has become a literary case and the cornerstone of newly founded Influx Press. Through a variety of fiction, poems, non-fiction pieces, mostly in a non-realistic, postmodern mood, twenty-five authors, who live or used to live in the borough, respond imaginatively to the changes going on in this multicultural area and, implicitly, claim the right to have a word on the policies meant to transform Hackey in a ‘cool’ neighbourhood. These voices take some distance from the most celebrated counter-narrator of London and Hackney, Iain Sinclair. The choral narrative of Acquired for Development by…A Hackney Anthology, includes also provocative, unexpected citizens: youth subcultures and squatters speak their sense of place, as also the ‘crevices and the gaps’ of Hackney are inhabited and gentrification is going to swallow the anarchic energy hidden in disrupted areas. What role literature may play in constructing multiple (counter-)narratives of place? What is the possible output of encouraging awareness that urban policies are steered by narratives that are not as inclusive as claim to be? These are some of the question addressed by the paper.
2018
Nicora, Flaminia
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