The article interprets Malick's cinema as a submerged line in the New Hollywood aesthetics and industry: instead of taking inspiration from Europeans authors, like other directors of the Seventies, Malick attempts a truly American innovative approach. His movies inherit and continue the great literary, photographic and pictorial modernism(s) of the United States, and by doing this they radically criticize the individualistic culture in Hollywood stories.On the one hand, the effect is reached through the use of the voice over in the style of James or Salinger, on the other hand by introducing into the movies references to photography (or rather, to that particular trend of American photography ranging from Lewis Hine's "human documents" to the war reporting in "Life" magazine). The photographic references often clarify the meaning of the movies: in Badlands and Days of Heaven the key is the working class and rural iconography; in The Thin Red Line the visual patterns of the Vietnam War reverses the conventional view of the Second World War.

L'influenza della fotografia realista americana nel cinema di Terrence Malick. I tre film girati dal regista dagli anni Settanta ad oggi sembrano rappresentare una linea sommersa della Nuova Hollywood: affermano un'idea di cinema come esperienza totale, in cui confluiscono suggestioni pittoriche, ricerca letteraria e fotografica. Le voci di bambino attraverso cui Malick narra le sue storie ripensano il filone letterario americano che va da Twain a Salinger, mentre le ricostruzioni storiche del proletariato urbano degli anni Venti tengono conto del lavoro fotografico di Lewis Hine.

(2004). L'altra faccia della Nuova Hollywood: il cinema di Terrence Malick [journal article - articolo]. In ÁCOMA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/19309

L'altra faccia della Nuova Hollywood: il cinema di Terrence Malick

GRESPI, Barbara
2004-01-01

Abstract

The article interprets Malick's cinema as a submerged line in the New Hollywood aesthetics and industry: instead of taking inspiration from Europeans authors, like other directors of the Seventies, Malick attempts a truly American innovative approach. His movies inherit and continue the great literary, photographic and pictorial modernism(s) of the United States, and by doing this they radically criticize the individualistic culture in Hollywood stories.On the one hand, the effect is reached through the use of the voice over in the style of James or Salinger, on the other hand by introducing into the movies references to photography (or rather, to that particular trend of American photography ranging from Lewis Hine's "human documents" to the war reporting in "Life" magazine). The photographic references often clarify the meaning of the movies: in Badlands and Days of Heaven the key is the working class and rural iconography; in The Thin Red Line the visual patterns of the Vietnam War reverses the conventional view of the Second World War.
journal article - articolo
2004
L'influenza della fotografia realista americana nel cinema di Terrence Malick. I tre film girati dal regista dagli anni Settanta ad oggi sembrano rappresentare una linea sommersa della Nuova Hollywood: affermano un'idea di cinema come esperienza totale, in cui confluiscono suggestioni pittoriche, ricerca letteraria e fotografica. Le voci di bambino attraverso cui Malick narra le sue storie ripensano il filone letterario americano che va da Twain a Salinger, mentre le ricostruzioni storiche del proletariato urbano degli anni Venti tengono conto del lavoro fotografico di Lewis Hine.
Grespi, Barbara
(2004). L'altra faccia della Nuova Hollywood: il cinema di Terrence Malick [journal article - articolo]. In ÁCOMA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/19309
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
ACOMA 29-30 2004.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 4.34 MB
Formato Adobe PDF
4.34 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/19309
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact