Some definitions of Anthropocene are given, with the aim of stressing the relevance of the multiple processes that simultaneously characterize it, and highlighting the differ- ences in scale that coexist at theoretical and observational levels. In particular, different scales in time and in size are discussed, spanning from human to environmental objects of analysis. The converge of differently scaled processes in shaping a single conceptual issue like Anthopocene pose the premises for major methodological diffi arising when trying to match and interface distant research discourses. The research on Anthropocene seems to require a serious going back down from theory, models, quantities, from large scale knowledge systems, down to experience, to em- bodied perception, to the central role of practice. At the same time, the capabilities of adapting to changes in scale, in time, in space, in resolution must be the refined and en- hanced, as techniques to reconstruct a new possible theory.

L’articolo fornisce alcune definizioni di Antropocene, con l’obiettivo di evidenziare i molteplici processi simul- tanei che lo caratterizzano e sottolineare come diverse scale coesistano sul piano sia teorico che osservativo. Vengono discussi esempi di diversa scala temporale e spaziale relativi a contesti umani e ambientali. La con- vergenza di processi attivi su diverse scale nel generare l’idea di Antropocene induce seri problemi metodolo- gici, evidenti quando le diverse scale sono connesse e interfacciate attraverso i linguaggi specifici delle diverse discipline. La ricerca sull’Antropocene sembra richie- dere un sostanziale ritorno dalla teoria verso la pratica, dai modelli quantitativi e dalle teorie della conoscenza, verso l’esperienza, la percezione, verso il ruolo centrale della pratica. Allo stesso tempo le competenze necessa- rie a gestire i cambi di scala in termini di tempo, spazio, risoluzione, devono essere raffinate ed evolute, quali tec- niche necessarie a ricostruire una nuova possibile teoria.

Issues of Scale in the Anthropocene

BOUGLEUX, Elena
2015-01-01

Abstract

Some definitions of Anthropocene are given, with the aim of stressing the relevance of the multiple processes that simultaneously characterize it, and highlighting the differ- ences in scale that coexist at theoretical and observational levels. In particular, different scales in time and in size are discussed, spanning from human to environmental objects of analysis. The converge of differently scaled processes in shaping a single conceptual issue like Anthopocene pose the premises for major methodological diffi arising when trying to match and interface distant research discourses. The research on Anthropocene seems to require a serious going back down from theory, models, quantities, from large scale knowledge systems, down to experience, to em- bodied perception, to the central role of practice. At the same time, the capabilities of adapting to changes in scale, in time, in space, in resolution must be the refined and en- hanced, as techniques to reconstruct a new possible theory.
journal article - articolo
2015
L’articolo fornisce alcune definizioni di Antropocene, con l’obiettivo di evidenziare i molteplici processi simul- tanei che lo caratterizzano e sottolineare come diverse scale coesistano sul piano sia teorico che osservativo. Vengono discussi esempi di diversa scala temporale e spaziale relativi a contesti umani e ambientali. La con- vergenza di processi attivi su diverse scale nel generare l’idea di Antropocene induce seri problemi metodolo- gici, evidenti quando le diverse scale sono connesse e interfacciate attraverso i linguaggi specifici delle diverse discipline. La ricerca sull’Antropocene sembra richie- dere un sostanziale ritorno dalla teoria verso la pratica, dai modelli quantitativi e dalle teorie della conoscenza, verso l’esperienza, la percezione, verso il ruolo centrale della pratica. Allo stesso tempo le competenze necessa- rie a gestire i cambi di scala in termini di tempo, spazio, risoluzione, devono essere raffinate ed evolute, quali tec- niche necessarie a ricostruire una nuova possibile teoria.
Bougleux, Elena
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