Since the end of nineties, the European Union has strongly committed to promote gender equality at universities in order to prevent the waste of female talents, as well as to foster the creation of a European research area for excellence and growth. In so doing, it has undertaken three main approaches: equal treatment, positive actions, and gender mainstreaming. In particular, positive actions include the adoption of measures targeting the special needs of women in order to overcome their position of inequality in society. In Italy, universities are required to formulate specific Positive Action Plans in order to enable women to overcome their unequal position in society (law 125/1991). The paper uses documentary analysis to investigate gender strategies formulated by Italian State Universities within their Positive Action Plans.

A partire dagli anni Novanta, l’Unione Europea ha investito sulla promozione della parità di genere nelle università, intesa quale azione finalizzata a contrastare la dispersione di talenti femminili e favorire la creazione di un’area scientifica europea di eccellenza. Uno degli approcci elaborati per la promozione della parità di genere prevede la formulazione di “azioni positive”, ossia misure volte a rimuovere gli ostacoli che di fatto impediscono la realizzazione di pari opportunità negli ambienti di lavoro. In Italia, alle università è richiesta la formulazione dei Piani di Azioni Positive per promuovere la parità di genere (L. 125/1991). Attraverso un’analisi documentale dei suddetti piani, il lavoro indaga le strategie formulate dalle università statali per promuovere le pari opportunità.

Università e Azioni Positive: un’analisi delle strategie formulate

GALIZZI, Giovanna;
2015-01-01

Abstract

Since the end of nineties, the European Union has strongly committed to promote gender equality at universities in order to prevent the waste of female talents, as well as to foster the creation of a European research area for excellence and growth. In so doing, it has undertaken three main approaches: equal treatment, positive actions, and gender mainstreaming. In particular, positive actions include the adoption of measures targeting the special needs of women in order to overcome their position of inequality in society. In Italy, universities are required to formulate specific Positive Action Plans in order to enable women to overcome their unequal position in society (law 125/1991). The paper uses documentary analysis to investigate gender strategies formulated by Italian State Universities within their Positive Action Plans.
journal article - articolo
2015
A partire dagli anni Novanta, l’Unione Europea ha investito sulla promozione della parità di genere nelle università, intesa quale azione finalizzata a contrastare la dispersione di talenti femminili e favorire la creazione di un’area scientifica europea di eccellenza. Uno degli approcci elaborati per la promozione della parità di genere prevede la formulazione di “azioni positive”, ossia misure volte a rimuovere gli ostacoli che di fatto impediscono la realizzazione di pari opportunità negli ambienti di lavoro. In Italia, alle università è richiesta la formulazione dei Piani di Azioni Positive per promuovere la parità di genere (L. 125/1991). Attraverso un’analisi documentale dei suddetti piani, il lavoro indaga le strategie formulate dalle università statali per promuovere le pari opportunità.
Galizzi, Giovanna; Siboni, Benedetta
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Galizzi Az Pubb 2_2015_PDF.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 2.03 MB
Formato Adobe PDF
2.03 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/52493
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact