This issue of «Elephant & Castle» does not intend to investigate "the secret" as a simple motif in literature among others, but rather to reach the core of literature itself which, as Derrida maintains (Passions, 1993), is an exemplary secret. It is a secret that challenges all hypotheses "concerning the meaning of a text or the final intentions of an author" and that trascends each act of reading, precisely because it leaves us "breathless", since "the secret excites us". Furthermore, it gives rise to hermeneutical issues and it gives way to endless searches for meaning, always renewing itself, like the figure in the carpet that Henry James conceived as the very distinctive sign – i.e. the paradigm – of a text. Thus, the secret becomes the absolute principle of a writing process and an interpretation that "can never end, because it constitutes the secret itself" (Todorov, The Poetics of prose, 1971). As a structuring principle of the text, the secret is often a narrative ‘engine’, a strategy of concealment and unveiling. The writing process sets sail, masks, disguises, but at the same time strikes the reader, because it has to do with such discursive levels as dialectic intimacy, superficiality, transparency, opacity, truth, and lie. The enunciative scene disclosed by a secret can lead to confidence or confession and can evoke the images of the veil or the coffer, i.e. something that separates and hides as the etymology of the term suggests: secretum, from the verb secernere, with the meaning of separating, keeping on the sidelines. The concept of "secret", pervasive but showing uncertain and imprecise boundaries, has so far been discussed as the very essence of literature. Actually, the notion of secrecy opens up different paths of meaning, if put in dialogue with such disciplines as art, philosophy, history, theology, and many others.

Questo numero non intende tanto proporre “il segreto” come un motivo letterario fra gli altri, quanto piuttosto andare al cuore stesso della letteratura che, come sostiene Derrida (Passioni, 1993), contiene un segreto esemplare insito nel suo stesso farsi. Un segreto che eccede sempre tutte le ipotesi “sul senso di un testo o le intenzioni finali di un autore”, che eccede sempre ogni atto di lettura e, proprio per il fatto di lasciarci “con il fiato sospeso”, “ci appassiona”. Esso assurge a istanza ermeneutica e inaugura la ricerca senza fine, sempre rinnovantesi, del senso, come la figura nel tappeto che Henry James concepisce come la cifra stessa del testo, il suo paradigma. Il segreto diventa, dunque, il principio assoluto della scrittura e dell’interpretazione “che non deve mai avere fine perché essa costituisce il segreto stesso” (Todorov, Poetica della prosa, 1971). Principio strutturante del testo, il segreto ne costituisce spesso il motore narrativo come strategia ora di occultamento ora di svelamento ora di rivelazione. La scrittura vela, rivela maschera, traveste, mette a nudo giocando sulla dialettica intimità e apparenza, trasparenza e opacità, verità e menzogna. La scena enunciativa dischiusa da un segreto può approdare alla confidenza o alla confessione e convocare l’immagine del velo, dello scrigno, di tutto ciò che separa, nasconde come suggerisce l’etimologia della parola: secretum dal verbo secernere, col significato di separare, tenere in disparte. La nozione di “segreto”, pervasiva ma dai confini incerti e imprecisi, sinora presentata come l’essenza stessa della letteratura, di fatto si apre a una pluralità di percorsi di senso dialogando con altre discipline, dall’arte alla filosofia, dalla storia alla teologia e non solo.

(2019). Il Segreto [edited special issue - curatela fascicolo rivista]. In ELEPHANT & CASTLE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/148553

Il Segreto

Calzoni, Raul;Gardini, Michela;
2019-01-01

Abstract

This issue of «Elephant & Castle» does not intend to investigate "the secret" as a simple motif in literature among others, but rather to reach the core of literature itself which, as Derrida maintains (Passions, 1993), is an exemplary secret. It is a secret that challenges all hypotheses "concerning the meaning of a text or the final intentions of an author" and that trascends each act of reading, precisely because it leaves us "breathless", since "the secret excites us". Furthermore, it gives rise to hermeneutical issues and it gives way to endless searches for meaning, always renewing itself, like the figure in the carpet that Henry James conceived as the very distinctive sign – i.e. the paradigm – of a text. Thus, the secret becomes the absolute principle of a writing process and an interpretation that "can never end, because it constitutes the secret itself" (Todorov, The Poetics of prose, 1971). As a structuring principle of the text, the secret is often a narrative ‘engine’, a strategy of concealment and unveiling. The writing process sets sail, masks, disguises, but at the same time strikes the reader, because it has to do with such discursive levels as dialectic intimacy, superficiality, transparency, opacity, truth, and lie. The enunciative scene disclosed by a secret can lead to confidence or confession and can evoke the images of the veil or the coffer, i.e. something that separates and hides as the etymology of the term suggests: secretum, from the verb secernere, with the meaning of separating, keeping on the sidelines. The concept of "secret", pervasive but showing uncertain and imprecise boundaries, has so far been discussed as the very essence of literature. Actually, the notion of secrecy opens up different paths of meaning, if put in dialogue with such disciplines as art, philosophy, history, theology, and many others.
curatela (fascicolo speciale/monografico)
Inglese
Italiano
Francese
2019
online
191
20
Italy
Bergamo
Università degli Studi di Bergamo
Settore L-LIN/03 - Letteratura Francese
Settore L-FIL-LET/14 - Critica Letteraria e Letterature Comparate
segreto; letteratura; interpretazione; velo; rivelazione
Questo numero non intende tanto proporre “il segreto” come un motivo letterario fra gli altri, quanto piuttosto andare al cuore stesso della letteratura che, come sostiene Derrida (Passioni, 1993), contiene un segreto esemplare insito nel suo stesso farsi. Un segreto che eccede sempre tutte le ipotesi “sul senso di un testo o le intenzioni finali di un autore”, che eccede sempre ogni atto di lettura e, proprio per il fatto di lasciarci “con il fiato sospeso”, “ci appassiona”. Esso assurge a istanza ermeneutica e inaugura la ricerca senza fine, sempre rinnovantesi, del senso, come la figura nel tappeto che Henry James concepisce come la cifra stessa del testo, il suo paradigma. Il segreto diventa, dunque, il principio assoluto della scrittura e dell’interpretazione “che non deve mai avere fine perché essa costituisce il segreto stesso” (Todorov, Poetica della prosa, 1971). Principio strutturante del testo, il segreto ne costituisce spesso il motore narrativo come strategia ora di occultamento ora di svelamento ora di rivelazione. La scrittura vela, rivela maschera, traveste, mette a nudo giocando sulla dialettica intimità e apparenza, trasparenza e opacità, verità e menzogna. La scena enunciativa dischiusa da un segreto può approdare alla confidenza o alla confessione e convocare l’immagine del velo, dello scrigno, di tutto ciò che separa, nasconde come suggerisce l’etimologia della parola: secretum dal verbo secernere, col significato di separare, tenere in disparte. La nozione di “segreto”, pervasiva ma dai confini incerti e imprecisi, sinora presentata come l’essenza stessa della letteratura, di fatto si apre a una pluralità di percorsi di senso dialogando con altre discipline, dall’arte alla filosofia, dalla storia alla teologia e non solo.
Ce numéro de la revue n'entend pas proposer “le secret” comme motif littéraire parmi d' autres, mais il s'attache plutôt à aller au cœur même de la littérature qui, comme l’affirme Derrida (Passions, 1993), contient un secret exemplaire constitutif de l'écriture elle-mȇme. Un secret qui dépasse toujours toutes les hypothèses sur “le sens d’un texte ou les intentions finales d’un auteur”, qui dépasse toujours tout acte de lecture et, en raison du fait qu’“il nous tient en haleine”, “le secret nous passionne”. Il devient une instance herméneutique et inaugure la recherche infinie, se renouvelant sans cesse, du sens, à l’instar de l’image dans le tapis qu’Henry James conçoit comme la marque même du texte, son paradigme. En d'autres termes, le secret se fait le principe absolu de l’écriture et de l’interprétation “qui ne doit jamais cesser puisqu’elle représente le secret lui-même” (Todorov, Poétique de la prose, 1971). Déjà principe structurant du texte, le secret en constitue souvent le moteur narratif comme stratégie tantôt de dissimulation tantôt de dévoilement. L’écriture voile, masque, déguise mais en même temps elle met à nu, jouant sur la dialectique entre intimité et superficialité, transparence et opacité, vérité et mensonge. La scène énonciative dévoilée par un secret peut aboutir à la confidence ou à la confession et convoquer l’image du voile, de l'écrin, de tout ce qui est à même de séparer et de cacher, comme l’étymologie du mot le suggère : secretum du verbe secernere ayant la signification de séparer, tenir à l’écart. La notion de « secret », diffuse et aux confins incertains et imprécis, présentée jusqu'ici comme l’essence même de la littérature, s’ouvre en réalité à une pluralité de parcours de sens dialoguant avec d’autres disciplines, de l’art à la philosophie, de l’histoire à la théologie et plus encore.
Il fascicolo è liberamente scaricabile dal sito della rivista.
3
open
Calzoni, Raul Mario; Gardini, Michela; Parente-Čapková, Viola
1.6 Curatele - Editorships::1.6.01 Curatele - Edited books
Non definito
info:eu-repo/semantics/other
284
(2019). Il Segreto [edited special issue - curatela fascicolo rivista]. In ELEPHANT & CASTLE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/148553
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Curatela Il segreto.pdf

accesso aperto

Versione: cover/index - copertina/indice
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 756.32 kB
Formato Adobe PDF
756.32 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/148553
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact