In the last decade, two recent macro-phenomena are specifically challenging the manufacturing strategies: Servitization and Digitalization (Frank, Mendes, Ayala, & Ghezzi, 2019). On one side, the possibility to face the competition by selling bundles of product and services and on the other side the advancement in the technological domain that enables the development of automatic and intelligent systems and products. At the crossroad of the two, one of the most relevant aspect to be considered is the possibility to retrieve a large amount of data from connected sources that, matched with effective data analytics tools, can become a key source of value creation in the context of service provision. Despite opportunities, the convergence of the two domain is creating difficulties both for academics and practitioners and studies on the topic are still in infancy phase. The presented thesis contributed to the development of systematic knowledge and its actionability in the context of Data-Driven Product Service System (DDPSS), formalizing DDPSS characteristics into a two hierarchical conceptual framework and providing a Data-Driven Service Engineering Methodology for their development. The research has been developed in continuous collaboration with ABB company, who founded the project and in which the researcher performed action research. Moreover, the thesis has benefited from the collaboration with several other industrial companies working at DDPSS projects, thanks to the participation in the ASAP Service Management Forum.

Nell'ultimo decennio, due macro fenomeni stanno rappresentato una sfida nei confronti delle strategie delle aziende manifatturiere: Servitizzazione e Digitalizzazione (Frank, Mendes, Ayala, & Ghezzi, 2019). Da un lato la possibilità di affrontare la concorrenza vendendo pacchetti di prodotti e servizi, instaurando con il cliente un rapporto duraturo e basato sulla creazione di valore e dall'altro il progresso nel campo tecnologico che consente lo sviluppo di sistemi e prodotti automatici e intelligenti. All’incrocio dei due, uno degli aspetti più rilevanti da considerare è la possibilità di raccogliere una grande quantità di dati da fonti connesse che, abbinate ad efficaci strumenti di analisi, possono diventare una fonte chiave di creazione di valore nel contesto della fornitura di servizi. Sebbene le opportunità in questo contesto siano chiare, la loro realizzazione sta creando difficoltà sia per dal punto di vista accademico che applicativo. In questo contesto, la ricerca presentata in questa tesi, contribuisce alla conoscenza e realizzazione di sistemi prodotto-servizio basati sulla raccolta dati, tramite lo sviluppo di conoscenze sistematiche nel contesto del Data-Driven Product Service System (DDPSS), formalizzando le caratteristiche dei DDPSS in un framework concettuale a due livelli e fornendo una metodologia data-driven di ingegnerizzazione dei servizi per le prime fasi del loro sviluppo. La ricerca è stata sviluppata in collaborazione continua con ABB, azienda che ha sponsorizzato il progetto e nella quale si sono svolte attività di action research. Inoltre, grazie al coinvolgimento nel ASAP Service Managemnt Forum, la ricerca ha beneficiato della collaborazione con svariate aziende impegnate nello sviluppo do DDPSS.

(2021). L'evoluzione dei sistemi Prodotto-Servizio nell'era dei dati: impatti sull'offerta dei servizi e sulla loro ingegnerizzazione . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/195950

L'evoluzione dei sistemi Prodotto-Servizio nell'era dei dati: impatti sull'offerta dei servizi e sulla loro ingegnerizzazione

ZAMBETTI, Michela Giuseppina
2021-03-31

Abstract

In the last decade, two recent macro-phenomena are specifically challenging the manufacturing strategies: Servitization and Digitalization (Frank, Mendes, Ayala, & Ghezzi, 2019). On one side, the possibility to face the competition by selling bundles of product and services and on the other side the advancement in the technological domain that enables the development of automatic and intelligent systems and products. At the crossroad of the two, one of the most relevant aspect to be considered is the possibility to retrieve a large amount of data from connected sources that, matched with effective data analytics tools, can become a key source of value creation in the context of service provision. Despite opportunities, the convergence of the two domain is creating difficulties both for academics and practitioners and studies on the topic are still in infancy phase. The presented thesis contributed to the development of systematic knowledge and its actionability in the context of Data-Driven Product Service System (DDPSS), formalizing DDPSS characteristics into a two hierarchical conceptual framework and providing a Data-Driven Service Engineering Methodology for their development. The research has been developed in continuous collaboration with ABB company, who founded the project and in which the researcher performed action research. Moreover, the thesis has benefited from the collaboration with several other industrial companies working at DDPSS projects, thanks to the participation in the ASAP Service Management Forum.
31-mar-2021
33
2019/2020
TECHNOLOGY, INNOVATION AND MANAGEMENT
PINTO, Roberto
Zambetti, Michela Giuseppina
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