The thesis consists of two parts. The first, inherent to Video-pedagogy, investigated the potential, criticalities and resources of devices for Video-education, Video-training and Video-research, which is divided into Video-analysis in teaching contexts. The second part of the thesis outlined a concrete work path: the setting up of a Digital Video-Analysis Laboratory (LDVA) in the specific context of the Degree Course in Primary Education of the University of Bergamo, through the feasibility and transferability analysis of some integrated observation protocols composed of objects (video), tools (hardware, software, analysis grids) and video observation and analysis methodologies, for the subsequent drafting of its own observation and analysis protocol. As regards the objects, the collection and cataloging of Video-Cases was carried out within a Repository, to be implemented over time with additional video materials that document teaching practices (divided by school, themes, problems, educational relationalities, communication methods, applied didactic strategies), which will become the object of observation and analysis by the students, also through the Video-Annotation tool. The thesis ends with a reflection on the immediate prospects and future hypotheses, in the short term (the LDVA will be included in the activities of the indirect internship and in the university projects that will create an ever-closer collaboration with the Territory) and in the long term (the evaluation of the LDVA to highlight its impact in teaching processes oriented towards inclusiveness, the development of evaluative competence, the increase in the perception of self-efficacy).

La tesi è composta da due parti. La prima, inerente alla Video-pedagogia, ha indagato le potenzialità, le criticità e le risorse dei dispositivi per la Video-educazione, la Video-formazione e la Video-ricerca, che si declina in Video-analisi nei contesti di insegnamento. La seconda parte della tesi ha delineato una pista di lavoro concreta: l’allestimento di un Laboratorio Digitale di Video-Analisi (LDVA) nel contesto peculiare del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università degli Studi di Bergamo, attraverso l’analisi di fattibilità e trasferibilità di alcuni protocolli di osservazione integrati composti da oggetti (video), strumenti (hardware, software, griglie di analisi) e metodologie di osservazione e analisi dei video, per la stesura successiva di un proprio Protocollo di osservazione e di analisi. In particolare, per quanto riguarda gli oggetti, è stata effettuata la raccolta e la catalogazione di Video-Casi all’interno di una Casoteca, da implementare nel tempo con ulteriori materiali video che documentino pratiche didattiche (suddivise per ordine di scuola, temi, problemi, relazionalità educative, modalità comunicative, strategie didattiche applicate), che diventeranno oggetto di osservazione e analisi da parte degli studenti, anche tramite lo strumento della Video-Annotazione. La tesi si conclude con una riflessione sulle prospettive immediate e sulle ipotesi future, nel breve termine (il LDVA sarà inserito nelle attività del tirocinio indiretto e nei progetti di ateneo che realizzeranno una collaborazione sempre più stretta con il Territorio ) e nel lungo termine (la valutazione del LDVA per evidenziare il suo impatto nei processi di insegnamento orientati all’inclusività, allo sviluppo della competenza valutativa, all’aumento della percezione di autoefficacia).

(2022). Il Laboratorio Digitale di Video-Analisi: un dispositivo di alternanza formativa per la professionalizzazione degli insegnanti. . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/213037

Il Laboratorio Digitale di Video-Analisi: un dispositivo di alternanza formativa per la professionalizzazione degli insegnanti.

NATALI, Sabrina
2022-04-05

Abstract

The thesis consists of two parts. The first, inherent to Video-pedagogy, investigated the potential, criticalities and resources of devices for Video-education, Video-training and Video-research, which is divided into Video-analysis in teaching contexts. The second part of the thesis outlined a concrete work path: the setting up of a Digital Video-Analysis Laboratory (LDVA) in the specific context of the Degree Course in Primary Education of the University of Bergamo, through the feasibility and transferability analysis of some integrated observation protocols composed of objects (video), tools (hardware, software, analysis grids) and video observation and analysis methodologies, for the subsequent drafting of its own observation and analysis protocol. As regards the objects, the collection and cataloging of Video-Cases was carried out within a Repository, to be implemented over time with additional video materials that document teaching practices (divided by school, themes, problems, educational relationalities, communication methods, applied didactic strategies), which will become the object of observation and analysis by the students, also through the Video-Annotation tool. The thesis ends with a reflection on the immediate prospects and future hypotheses, in the short term (the LDVA will be included in the activities of the indirect internship and in the university projects that will create an ever-closer collaboration with the Territory) and in the long term (the evaluation of the LDVA to highlight its impact in teaching processes oriented towards inclusiveness, the development of evaluative competence, the increase in the perception of self-efficacy).
5-apr-2022
34
2020/2021
FORMAZIONE DELLA PERSONA E MERCATO DEL LAVORO
BERTAGNA, Giuseppe
Natali, Sabrina
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Natali_Unibg_Tesi Dottorato.pdf

Solo gestori di archivio

Descrizione: Tesi di Sabrina Natali
Versione: Tesi di dottorato
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 3.05 MB
Formato Adobe PDF
3.05 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/213037
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact