This research proposes a virtual reconstruction method based on the relationship between historical-artistic and archaeological knowledge and experimentation with new representations of medieval landscapes through the use of digital graphics. The argument is based on the experience gained in more than four years of developing organizational strategies, methods of translation and data communication within contexts of archaeological interest.The practical application of the study, expressed through the graphic contribution, testifies to the consolidation of traditional restoration and reconstructive development processes, obtaining innovations on a technical level and interdisciplinary research. The argument is organized through two main parts: The first part aims to identify the elements that affect the imagination when it comes to the Middle Ages. We will begin by addressing the theme of the narration of history within the cinema; continuing with a comparison between scientific and artistic tools framed within the context of the enhancement of cultural heritage and scientific dissemination; subsequently the theme of the landscape and the scenic construction will be studied in depth in order to face the last chapters dedicated to Virtual Archaeology and computer graphics. Each topic will be treated on the basis of an interdisciplinary approach in which the synergies and contrasts between different thinking and work logics will be highlighted. The second part, on the other hand, will be characterized by an archaeological setting which highlights the steps of analysis of the find, architecture and landscape up to the description of the process of its virtual reconstruction. The result is a product written through the frequent use of iconographic references associated with attention to the applied method.

La presente ricerca propone un metodo di ricostruzione virtuale basato sulla relazione tra conoscenza storico-artistica, archeologica e sperimentazione di nuove rappresentazioni di paesaggi medievali mediante l’uso della grafica digitale. L’argomentazione si basa sull’esperienza maturata in più di quattro anni di sviluppo di strategie organizzative, metodi di traduzione e comunicazione dati all’interno di contesti di interesse archeologico. l’applicazione pratica dello studio, espressa mediante il contributo grafico, testimonia il consolidamento dei processi tradizionali di restauro e sviluppo ricostruttivo ricavando innovazioni sul piano tecnico e della ricerca interdisciplinare. L’argomentazione viene organizzata attraverso due parti principali: La prima parte ha come obbiettivo l’identificazione degli elementi che influiscono sull’immaginario quando si tratta di medioevo. Si inizierà affrontando il tema della narrazione della Storia all’interno del cinema; proseguendo con un confronto tra strumenti scientifici e artistici inquadrati all’interno dell’ambito della valorizzazione dei beni culturali e della divulgazione scientifica; successivamente si approfondirà il tema del paesaggio e della costruzione scenica propedeutici per affrontare i capitoli finali dedicati alla Virtual Archeology e alla Computer Graphic. Ogni argomento sarà trattato sulla base di un approccio interdisciplinare in cui si evidenzieranno le sinergie e i contrasti tra logiche di pensiero e di lavoro differenti. La seconda parte invece sarà caratterizzata da un’impostazione archeologica con cui si evidenziano i passaggi di analisi del reperto, dell’architettura e del paesaggio fino alla descrizione del processo della relativa ricostruzione virtuale. Ne deriva un prodotto scritto mediante l’uso frequente di riferimenti iconografici associato ad un’attenzione alla metodologia applicata.

(2022). Disegno e Ricostruzione virtuale del paesaggio Medievale . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/220452

Disegno e Ricostruzione virtuale del paesaggio Medievale

SALA, Francesco
2022-05-31

Abstract

This research proposes a virtual reconstruction method based on the relationship between historical-artistic and archaeological knowledge and experimentation with new representations of medieval landscapes through the use of digital graphics. The argument is based on the experience gained in more than four years of developing organizational strategies, methods of translation and data communication within contexts of archaeological interest.The practical application of the study, expressed through the graphic contribution, testifies to the consolidation of traditional restoration and reconstructive development processes, obtaining innovations on a technical level and interdisciplinary research. The argument is organized through two main parts: The first part aims to identify the elements that affect the imagination when it comes to the Middle Ages. We will begin by addressing the theme of the narration of history within the cinema; continuing with a comparison between scientific and artistic tools framed within the context of the enhancement of cultural heritage and scientific dissemination; subsequently the theme of the landscape and the scenic construction will be studied in depth in order to face the last chapters dedicated to Virtual Archaeology and computer graphics. Each topic will be treated on the basis of an interdisciplinary approach in which the synergies and contrasts between different thinking and work logics will be highlighted. The second part, on the other hand, will be characterized by an archaeological setting which highlights the steps of analysis of the find, architecture and landscape up to the description of the process of its virtual reconstruction. The result is a product written through the frequent use of iconographic references associated with attention to the applied method.
31-mag-2022
34
2020/2021
STUDI UMANISTICI TRANSCULTURALI
GRESPI, Barbara
RAO, Riccardo
Sala, Francesco
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Descrizione: Tesi di Francesco Sala
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