Starting from the study and analysis of the non-university tertiary education system, the aim main purpose of the research project is to analyze some processes based on the pedagogical principle of alternation training, implemented by these pathways. In particular, the focus is placed on ITS Lombardia Mechatronics in Sesto San Giovanni to understand its structure, organization and placement possibilities offered by the Foundation. There are two further objectives: the first is to analyze the training internship, as a tool for linking theory and practice; the second is related to the study of the tutor, as a fundamental figure for students undertaking the pathways. The survey methodology used for the research conducted is "mixed" qualitative-quantitative; participant observation, questionnaire and semi-structured interview are the tools used according to the different stages of activity and different objects of analysis. The work is structured as follows: after a brief introduction, it consists of three chapters; the first deals with the changes in the world of flexible work and the training useful for the development of skills to cope with it; the second chapter focuses on the analysis of the ITS model in Italy, from its birth to the present day, delving into the reference legislation; the third chapter collects the data that emerged from the research work carried out at the ITS Lombardia Meccatronica in Sesto San Giovanni. The results obtained limited to the representative sample of the ITS being researched, showed how these pathways promote the entry of highly specialized people into the constantly and rapidly changing labor market.

Partendo dallo studio e dall'analisi del sistema di istruzione terziaria non universitaria, la finalità principale del progetto di ricerca è quella di analizzare alcuni processi basati sul principio pedagogico dell'alternanza formativa, messi in atto da questi percorsi. In particolar modo, l'attenzione viene posta sull'ITS Lombardia Meccatronica di Sesto San Giovanni per capirne la struttura, l’organizzazione e le possibilità di placement offerte dalla Fondazione. Due sono gli ulteriori obiettivi: il primo è quello di analizzare il tirocinio formativo, quale strumento di collegamento tra teoria e prassi; il secondo è quello relativo allo studio del tutor, quale figura fondamentale per gli studenti che intraprendono i percorsi. La metodologia di indagine utilizzata per la ricerca condotta è “mista” di tipo quali-quantitativo; l’osservazione partecipante, il questionario e l’intervista semi strutturata, sono gli strumenti utilizzati a seconda delle diverse fasi di attività e dei diversi oggetti di analisi. Il lavoro è così strutturato: dopo una breve introduzione si compone di tre capitoli; il primo tratta dei cambiamenti del mondo del lavoro flessibile e della formazione utile allo sviluppo di competenze per affrontarlo; il secondo capitolo si concentra sull’analisi del modello ITS in Italia, dalla nascita ad oggi, approfondendo la normativa di riferimento; il terzo capitolo raccoglie i dati emersi dal lavoro di ricerca svolto presso l’ITS Lombardia Meccatronica di Sesto San Giovanni. I risultati ottenuti limitati al campione rappresentativo dell’ITS oggetto di ricerca, hanno evidenziato come questi percorsi favoriscano l’ingresso di persone altamente specializzate nel mercato del lavoro in continua e rapida evoluzione.

(2023). L'istruzione tecnica superiore in Italia. L'ITS Lombardia Meccatronica di Sesto San Giovanni: un progetto di ricerca . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/240851 Retrieved from http://dx.doi.org/10.13122/ghitti-giulia_phd2023-03-24

L'istruzione tecnica superiore in Italia. L'ITS Lombardia Meccatronica di Sesto San Giovanni: un progetto di ricerca

GHITTI, Giulia
2023-03-24

Abstract

Starting from the study and analysis of the non-university tertiary education system, the aim main purpose of the research project is to analyze some processes based on the pedagogical principle of alternation training, implemented by these pathways. In particular, the focus is placed on ITS Lombardia Mechatronics in Sesto San Giovanni to understand its structure, organization and placement possibilities offered by the Foundation. There are two further objectives: the first is to analyze the training internship, as a tool for linking theory and practice; the second is related to the study of the tutor, as a fundamental figure for students undertaking the pathways. The survey methodology used for the research conducted is "mixed" qualitative-quantitative; participant observation, questionnaire and semi-structured interview are the tools used according to the different stages of activity and different objects of analysis. The work is structured as follows: after a brief introduction, it consists of three chapters; the first deals with the changes in the world of flexible work and the training useful for the development of skills to cope with it; the second chapter focuses on the analysis of the ITS model in Italy, from its birth to the present day, delving into the reference legislation; the third chapter collects the data that emerged from the research work carried out at the ITS Lombardia Meccatronica in Sesto San Giovanni. The results obtained limited to the representative sample of the ITS being researched, showed how these pathways promote the entry of highly specialized people into the constantly and rapidly changing labor market.
24-mar-2023
35
2021/2022
FORMAZIONE DELLA PERSONA E MERCATO DEL LAVORO
POTESTIO, Andrea
Ghitti, Giulia
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
TESI DI DOTTORATO Completa Giulia Ghitti Revisione con frontespizio corretta.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi rivista
Versione: Tesi di dottorato
Dimensione del file 2.53 MB
Formato Adobe PDF
2.53 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/240851
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact