Education is a fundamental right and an important instrument of appropriation of other rights too, but it often constitutes a discrimination amplifier towards cultural diverse social groups. Educational policies, in fact, can be interpreted as a social construction, expression of the dominant discourse in a considered context. Because of their importance as "Nation Building" instrument, they transmit interpretations and attitudes about the concept of cultural diversity. Considering the case of Mexico, the present work proposes to reconstruct the State's posture about cultural diversity, analyzing the structure and the content of national educational policies.
L'educazione, diritto fondamentale e importante strumento di appropriazione degli altri diritti, costituisce spesso un terreno di discriminazione nei confronti dei gruppi sociali culturalmente diversi. Le politiche educative, infatti, possono interpretarsi come una costruzione sociale, espressione del discorso dominante in un dato contesto. A causa della loro importanza come strumento di "Nation Building", esse veicolano interpretazioni e attitudini nei confronti della nozione di diversità culturale. Considerando il caso del Messico, il presente lavoro si propone di ricostruire la postura dello Stato in merito alla diversità culturale, analizzando struttura e contenuto delle politiche educative nazionali.
(2012). Il discorso pubblico sulla diversità culturale. Le politiche educative nazionali del Messico [doctoral thesis - tesi di dottorato]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/26721
Il discorso pubblico sulla diversità culturale. Le politiche educative nazionali del Messico
MORETTI, Lorena
2012-03-29
Abstract
Education is a fundamental right and an important instrument of appropriation of other rights too, but it often constitutes a discrimination amplifier towards cultural diverse social groups. Educational policies, in fact, can be interpreted as a social construction, expression of the dominant discourse in a considered context. Because of their importance as "Nation Building" instrument, they transmit interpretations and attitudes about the concept of cultural diversity. Considering the case of Mexico, the present work proposes to reconstruct the State's posture about cultural diversity, analyzing the structure and the content of national educational policies.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
TESI.pdf
accesso aperto
Descrizione: other - altro
Dimensione del file
10.18 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.18 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo