This thesis focuses on the use of pragmatic markers within the Italian political discourse, here represented by a corpus of interviews and monologues produced between 2020 and 2022. The research stems from a twofold interest: on the one hand, it is analysed the role of pragmatic markers in the expression of the (inter)subjectivity of speakers, i.e. of politicians; on the other hand, through an experimental study it is investigated whether, and to what extent, the use of such pragmatic markers contributes to create persuasive effects in the audience, i.e. in potential voters.

Questa tesi si focalizza sull'impiego dei marcatori pragmatici all'interno del discorso politico italiano, qui rappresentato da un corpus di interviste e monologhi prodotti tra 2020 e 2022. La ricerca muove da un duplice interesse: da un lato, viene analizzato il ruolo dei marcatori pragmatici nell'espressione dell'(inter)soggettività dei parlanti, ossia dei personaggi politici; dall'altro, attraverso uno studio sperimentale viene indagato se, e in quale misura, l'uso di tali marcatori pragmatici contribuisca a creare effetti persuasivi nell'uditorio, ossia nei potenziali elettori.

(2024). I marcatori pragmatici nel discorso politico italiano: (inter)soggettività, percezione e persuasione . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/275078 Retrieved from http://dx.doi.org/10.13122/trebucchi-tanja_phd2024-07-05

I marcatori pragmatici nel discorso politico italiano: (inter)soggettività, percezione e persuasione

TREBUCCHI, Tanja
2024-07-05

Abstract

This thesis focuses on the use of pragmatic markers within the Italian political discourse, here represented by a corpus of interviews and monologues produced between 2020 and 2022. The research stems from a twofold interest: on the one hand, it is analysed the role of pragmatic markers in the expression of the (inter)subjectivity of speakers, i.e. of politicians; on the other hand, through an experimental study it is investigated whether, and to what extent, the use of such pragmatic markers contributes to create persuasive effects in the audience, i.e. in potential voters.
5-lug-2024
36
2022/2023
SCIENZE LINGUISTICHE
MOLINELLI, Piera
Trebucchi, Tanja
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Tesi Trebucchi def.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi rivista
Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 3.29 MB
Formato Adobe PDF
3.29 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/275078
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact