Why does Italy lack a widespread, stable, and valued system of vocational education and training? Furthermore, why does the "educational" apprenticeship at levels I and III struggle to gain traction? Additionally, how is it that in recent decades, despite the insistence of European institutions on the importance of VET, this country has still not succeeded in addressing this gap, to the point where it would be naïve to expect change in the near future? This text seeks to answer these questions by investigating the reasons that have led our educational system to marginalize the concept of "training" for the practice of a profession, while simultaneously illustrating how a different narrative could have been written. The example of Germany with its dual system serves as a demonstration. Although there is a desire and a need to make up for lost time, it would be simplistic to think we can import the German model as it is. Rather, we must understand its "spirit" and reinterpret it in an original manner within our context. This is not merely a matter of educational policy but entails a genuine pedagogical and cultural reorientation aimed at fundamentally reformulating our concept of "training," particularly in the VET sector. Where, then, should we seek inspiration for this rethinking, if not in the reflections of Georg Kerschensteiner, a pedagogist and reformer regarded as the "father" of the German dual system?

Perché in Italia non esiste un sistema di «formazione» professionale diffuso, stabile e apprezzato? E perché l’apprendistato «formativo» di I e III livello stenta, per usare un eufemismo, a decollare? E ancora, come mai negli ultimi decenni, nonostante l’insistenza delle istituzioni europee sull’importanza della VET, non siamo ancora riusciti a colmare questa mancanza, tanto che sarebbe velleitario aspettarsi un cambiamento anche nel prossimo futuro? Il testo cerca di rispondere a questi interrogativi, indagando le ragioni che hanno portato il nostro sistema scolastico a marginalizzare il concetto di «formazione» con e per l’esercizio di un lavoro, mostrando nel contempo come una storia diversa si sarebbe potuta scrivere. L’esempio della Germania col suo sistema duale lo dimostra. Se si vuole recuperare il tempo perduto, sarebbe tuttavia ingenuo pensare di importare il modello tedesco così come è. Occorre piuttosto comprenderne lo “spirito”, per poi reinterpretarlo in maniera originale nel nostro contesto. Non si tratta di una semplice operazione di politica scolastica, ma di vera riconversione pedagogica e culturale tesa a riformulare daccapo il nostro concetto di «formazione» e di «formazione professionale» in particolare. Dove cercare, dunque, gli spunti per avviare questo ripensamento, se non nelle riflessioni di Georg Kerschensteiner, pedagogista e riformatore scolastico considerato il «padre» del sistema duale tedesco?

(2021). Quale «formazione» professionale?. Una rilettura di Georg Kerschensteiner (1854-1932) . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/287650

Quale «formazione» professionale?. Una rilettura di Georg Kerschensteiner (1854-1932)

Bertuletti, Paolo
2021-01-01

Abstract

Why does Italy lack a widespread, stable, and valued system of vocational education and training? Furthermore, why does the "educational" apprenticeship at levels I and III struggle to gain traction? Additionally, how is it that in recent decades, despite the insistence of European institutions on the importance of VET, this country has still not succeeded in addressing this gap, to the point where it would be naïve to expect change in the near future? This text seeks to answer these questions by investigating the reasons that have led our educational system to marginalize the concept of "training" for the practice of a profession, while simultaneously illustrating how a different narrative could have been written. The example of Germany with its dual system serves as a demonstration. Although there is a desire and a need to make up for lost time, it would be simplistic to think we can import the German model as it is. Rather, we must understand its "spirit" and reinterpret it in an original manner within our context. This is not merely a matter of educational policy but entails a genuine pedagogical and cultural reorientation aimed at fundamentally reformulating our concept of "training," particularly in the VET sector. Where, then, should we seek inspiration for this rethinking, if not in the reflections of Georg Kerschensteiner, a pedagogist and reformer regarded as the "father" of the German dual system?
2021
Bertuletti, Paolo
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