In the last two decades, the industrial landscape of manufacturing firms has been increasingly shaped by the servitization process that has brought companies to renovate their business portfolio to include product-related services and move from product sales to the sales of product-functional results. The resulting plethora of servitized business models is known as Product-Service System. The reasons behind companies’ interest in Product-Service Systems rely on the economic, environmental, social, and competitive benefits that these business models may generate. The mentioned Triple Bottom Line benefits seem to be strengthened with the advent of digital technologies and the resulting digitally enabled services and smart Product-Service Systems. However, companies still face challenges evaluating the economic, environmental, and social sustainability of their services and servitized business models through quantitative metrics. Therefore, the impacts of Product-Service Systems on the Triple Bottom Line remain unknown or uncertain and cannot drive conscious decisions within the Product-Service System ecosystem. This thesis emphasizes the above-mentioned challenge, confirmed by the preliminary quantitative research on the challenges and strengths of the digital servitization process. Starting from this, it also provides a deep exploration of sustainability assessment methods and methodologies to capture the distinguishing elements that should be considered in the evaluation of complex Product-Service Systems. As a result, a holistic approach exploiting life cycle and system thinking perspectives is defined to support the identification of the sustainability impacts of Product-Service Systems, their dynamics, and their sources of interdependencies among the Triple Bottom Line dimensions. Mainly, quantitative measures are included in the approach, but the social dimension needs further improvement. Then, with the exploitation of simulation, only the dynamic economic and environmental impacts of different Product-Service Systems scenarios are computed and compared to find optimal solutions in terms of sustainability outcomes. This approach is tested and validated within a case study, resulting in promising for supporting Product-Service Systems stakeholder's decisions towards sustainability goals.
Negli ultimi due decenni, il panorama industriale delle imprese manifatturiere è stato sempre più plasmato dal processo di servitizzazione che ha portato le aziende a rinnovare il proprio portafoglio di attività per includere servizi legati ai prodotti e passare dalla vendita di prodotti alla vendita di risultati funzionali ai prodotti. La pletora di modelli aziendali servitizzati che ne deriva è nota come Sistema Prodotto-Servizio. Le ragioni dell'interesse delle aziende per i sistemi prodotto-servizio si basano sui vantaggi economici, ambientali, sociali e competitivi che questi modelli di business possono generare. I benefici della Triple Bottom Line sembrano rafforzarsi con l'avvento delle tecnologie digitali e dei conseguenti servizi abilitati dalla tecnologia digitale e dei sistemi prodotto-servizio intelligenti. Tuttavia, le aziende si trovano ancora a dover valutare la sostenibilità economica, ambientale e sociale dei loro servizi e dei modelli di business servitizzati attraverso metriche quantitative. Pertanto, gli impatti dei sistemi prodotto-servizio sulla Triple Bottom Line rimangono sconosciuti o incerti e non possono guidare decisioni consapevoli all'interno dell'ecosistema prodotto-servizio. Questa tesi pone l'accento su questa sfida, confermata dalla ricerca quantitativa preliminare sulle sfide e sui punti di forza del processo di servitizzazione digitale. A partire da ciò, la tesi fornisce anche un'esplorazione approfondita dei metodi e delle metodologie di valutazione della sostenibilità per cogliere gli elementi distintivi che dovrebbero essere considerati nella valutazione di sistemi complessi prodotto-servizio. Di conseguenza, viene definito un approccio olistico che sfrutta le prospettive del ciclo di vita e del system thinking per supportare l'identificazione degli impatti di sostenibilità dei sistemi prodotto-servizio, le loro dinamiche e le loro fonti di interdipendenza tra le dimensioni della Triple Bottom Line. L'approccio prevede principalmente misure quantitative, ma la dimensione sociale deve essere ulteriormente migliorata. Quindi, con l'ausilio della simulazione, vengono calcolati e confrontati gli impatti economici e ambientali dinamici di diversi scenari di sistemi prodotto-servizio, al fine di trovare soluzioni ottimali in termini di risultati di sostenibilità. Questo approccio è stato testato e validato nell'ambito di un caso di studio, risultando promettente per supportare le decisioni degli stakeholder dei sistemi prodotto-servizio verso gli obiettivi di sviluppo sostenibile.
(2025). Valutazione degli impatti sulla sostenibilità dei sistemi prodotto-servizio (PSS): un approccio olistico che utilizza la prospettiva del ciclo di vita, il system thinking e la simulazione per supportare le decisioni di sostenibilità . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/299686
Valutazione degli impatti sulla sostenibilità dei sistemi prodotto-servizio (PSS): un approccio olistico che utilizza la prospettiva del ciclo di vita, il system thinking e la simulazione per supportare le decisioni di sostenibilità
ARIOLI, Veronica
2025-03-27
Abstract
In the last two decades, the industrial landscape of manufacturing firms has been increasingly shaped by the servitization process that has brought companies to renovate their business portfolio to include product-related services and move from product sales to the sales of product-functional results. The resulting plethora of servitized business models is known as Product-Service System. The reasons behind companies’ interest in Product-Service Systems rely on the economic, environmental, social, and competitive benefits that these business models may generate. The mentioned Triple Bottom Line benefits seem to be strengthened with the advent of digital technologies and the resulting digitally enabled services and smart Product-Service Systems. However, companies still face challenges evaluating the economic, environmental, and social sustainability of their services and servitized business models through quantitative metrics. Therefore, the impacts of Product-Service Systems on the Triple Bottom Line remain unknown or uncertain and cannot drive conscious decisions within the Product-Service System ecosystem. This thesis emphasizes the above-mentioned challenge, confirmed by the preliminary quantitative research on the challenges and strengths of the digital servitization process. Starting from this, it also provides a deep exploration of sustainability assessment methods and methodologies to capture the distinguishing elements that should be considered in the evaluation of complex Product-Service Systems. As a result, a holistic approach exploiting life cycle and system thinking perspectives is defined to support the identification of the sustainability impacts of Product-Service Systems, their dynamics, and their sources of interdependencies among the Triple Bottom Line dimensions. Mainly, quantitative measures are included in the approach, but the social dimension needs further improvement. Then, with the exploitation of simulation, only the dynamic economic and environmental impacts of different Product-Service Systems scenarios are computed and compared to find optimal solutions in terms of sustainability outcomes. This approach is tested and validated within a case study, resulting in promising for supporting Product-Service Systems stakeholder's decisions towards sustainability goals.File | Dimensione del file | Formato | |
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