This monograph addresses several gaps in current research on the myth of Ganymede by presenting a comprehensive review of Greek and Latin sources alongside a systematic study of Italian literature. It also offers a comparative analysis of iconography and the contributions of other literatures in the Romance and Germanic languages. Ganymede first appears in the Iliad as a remarkably beautiful youth, the son of Tros, whose myth brings renown to the Trojans through its extraordinary narrative. Over the millennia, he has come to exemplify a human attaining both immortality and eternal youth by ascending to the heavens because of his beauty. Various Greek sources, numerous Latin adaptations, and modern reinterpretations consistently depict Ganymede as cupbearer and lover of Zeus on Olympus. However, he also undergoes euhemeristic and allegorical reinterpretations, including an association with the constellation Aquarius from the Hellenistic period. Following an examination of Greek and Latin sources – from Homer to Plato, and from Virgil to Ovid – the book places particular emphasis on Latin Medieval literature, the transformative vision in Dante’s Commedia, and the wide-ranging treatments of the myth by authors such as Petrarch and Boccaccio. A pivotal shift occurs during the Renaissance marked by the Italian, Latin, and Greek interpretations of Poliziano and the reworkings found in the chivalric epics of Boiardo and Ariosto. An in-depth examination is devoted to the “Ganimede rapito”, a poem in fifty octaves attributed, in its only manuscript transmission, to a youthful Torquato Tasso. Finally, the monograph explores some original interpretations of the myth from the Baroque period to the Twentieth century, discussing authors such as Marino, Alfieri, Saba, and Gadda, and concludes by examining the myth’s enduring presence in contemporary culture, as evidenced in marketing, the visual arts, and poetry.

Questa monografia si prefigge l’obiettivo di colmare varie lacune nello stato dell’arte sul mito di Ganimede, fornendo sia una ricognizione critica approfondita delle fonti greche e latine, sia uno studio organico relativo alla letteratura italiana. Inoltre, si considerano comparatisticamente il peso specifico dell’iconografia e gli apporti di altre letterature in lingue romanze e germaniche. Ganimede fa la sua prima comparsa nell’Iliade: il ragazzo di straordinaria bellezza, figlio di Troo, reca lustro ai Troiani per le vicende prodigiose che riguardano il suo mito. Rivive nell’immaginario collettivo lungo i millenni soprattutto come esempio paradigmatico di essere umano che ha ottenuto immortalità ed eterna giovinezza, ascendendo al cielo per via della sua bellezza. Secondo svariate fonti greche, numerose elaborazioni latine e versioni moderne, Ganimede svolge il ruolo di coppiere e amasio di Zeus in Olimpo. Nonostante ciò, il mito conosce numerose rielaborazioni di tipo evemeristico e allegorico, venendo identificato sin dall’età ellenistica anche con la costellazione di Aquario. Dopo l’analisi delle fonti greche e latine, da Omero a Platone, da Virgilio a Ovidio, si presta particolare attenzione al Medioevo Latino, alla trasfigurazione onirica della Commedia di Dante e alle variazioni del mito presenti in autori come Petrarca e Boccaccio. Un punto di svolta fondamentale è rappresentato dal periodo umanistico-rinascimentale, in cui si distinguono le elaborazioni in italiano, latino e greco di Poliziano, ma anche i riusi nell’epica cavalleresca di Boiardo e Ariosto. Uno studio approfondito è dedicato al Ganimede rapito, poemetto di cinquanta ottave attribuito, nell’unico codice che lo tramanda, a un adolescente Torquato Tasso. Infine, si affrontano le più originali elaborazioni del mito dalla stagione barocca al Novecento, da Marino e Alfieri fino a Saba e Gadda, per concludere con la persistenza del mito nell’epoca contemporanea, tra marketing, arti visive e poesia.

(2025). Il mito di Ganimede attraverso i millenni. Dal greco arcaico al bilinguismo medievale all’italiano contemporaneo . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/307912 Retrieved from http://dx.doi.org/10.13122/978-88-97253-24-2

Il mito di Ganimede attraverso i millenni. Dal greco arcaico al bilinguismo medievale all’italiano contemporaneo

Ottonello, Francesco
2025-09-01

Abstract

This monograph addresses several gaps in current research on the myth of Ganymede by presenting a comprehensive review of Greek and Latin sources alongside a systematic study of Italian literature. It also offers a comparative analysis of iconography and the contributions of other literatures in the Romance and Germanic languages. Ganymede first appears in the Iliad as a remarkably beautiful youth, the son of Tros, whose myth brings renown to the Trojans through its extraordinary narrative. Over the millennia, he has come to exemplify a human attaining both immortality and eternal youth by ascending to the heavens because of his beauty. Various Greek sources, numerous Latin adaptations, and modern reinterpretations consistently depict Ganymede as cupbearer and lover of Zeus on Olympus. However, he also undergoes euhemeristic and allegorical reinterpretations, including an association with the constellation Aquarius from the Hellenistic period. Following an examination of Greek and Latin sources – from Homer to Plato, and from Virgil to Ovid – the book places particular emphasis on Latin Medieval literature, the transformative vision in Dante’s Commedia, and the wide-ranging treatments of the myth by authors such as Petrarch and Boccaccio. A pivotal shift occurs during the Renaissance marked by the Italian, Latin, and Greek interpretations of Poliziano and the reworkings found in the chivalric epics of Boiardo and Ariosto. An in-depth examination is devoted to the “Ganimede rapito”, a poem in fifty octaves attributed, in its only manuscript transmission, to a youthful Torquato Tasso. Finally, the monograph explores some original interpretations of the myth from the Baroque period to the Twentieth century, discussing authors such as Marino, Alfieri, Saba, and Gadda, and concludes by examining the myth’s enduring presence in contemporary culture, as evidenced in marketing, the visual arts, and poetry.
set-2025
Ottonello, Francesco
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
CollanaSAFD_Volume82_2025.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 7.67 MB
Formato Adobe PDF
7.67 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/307912
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact