Is it possible to speak of female comedy in nineteenth-century Italian prose theatre? And if so, in what terms? This volume attempts to answer these questions by filtering the narrative through the reference parameters of the spectacular system of the era. Without falling into easy anachronisms and misleading contemporary perspectives on the topic, the narration traces an entire century, contemplating its changes and stratifications through some exemplary case studies about the non-dialectal Italian acting profession. The investigation analyzes the available sources, seeking the tangible continuities that characterize the transformation of the traits of female comedy in prose theatre, thanks to the new dramaturgy and the reactive socio-cultural context. Through the experience and career of the actresses who contributed to guiding and interpreting the “comic” specialization, an attempt is made to fill the historiographical gap regarding this unpublished cross-section of nineteenth-century Italian theatre history.

È possibile parlare di comicità femminile nel teatro di prosa italiano dell’Ottocento? E se sì, in che termini? Il volume tenta di rispondere a questi interrogativi, filtrando il racconto attraverso i parametri di riferimento del sistema spettacolare dell’epoca. Senza cadere in facili anacronismi e fuorvianti prospettive contemporaneiste sul tema, la narrazione ripercorre un intero secolo, contemplandone mutamenti e stratificazioni attraverso alcuni casi di studio esemplari che pertengono al professionismo attorico italiano di matrice non dialettale. L’indagine analizza le fonti disponibili, alla ricerca delle permanenze tangibili che caratterizzano la trasformazione dei tratti della comicità femminile nel teatro di prosa, complice la nuova drammaturgia e il reattivo contesto socioculturale. Attraverso l’esperienza e la carriera delle attrici che hanno contribuito a indirizzare e interpretare la specializzazione “comica”, si tenta così di colmare la lacuna storiografica riguardo a questo inedito spaccato di storia del teatro italiano dell’Ottocento.

(2025). Comico al femminile. Protagoniste, processi e trasformazioni (1815-1915) . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/310897

Comico al femminile. Protagoniste, processi e trasformazioni (1815-1915)

Bravi, Giulia
2025-01-01

Abstract

Is it possible to speak of female comedy in nineteenth-century Italian prose theatre? And if so, in what terms? This volume attempts to answer these questions by filtering the narrative through the reference parameters of the spectacular system of the era. Without falling into easy anachronisms and misleading contemporary perspectives on the topic, the narration traces an entire century, contemplating its changes and stratifications through some exemplary case studies about the non-dialectal Italian acting profession. The investigation analyzes the available sources, seeking the tangible continuities that characterize the transformation of the traits of female comedy in prose theatre, thanks to the new dramaturgy and the reactive socio-cultural context. Through the experience and career of the actresses who contributed to guiding and interpreting the “comic” specialization, an attempt is made to fill the historiographical gap regarding this unpublished cross-section of nineteenth-century Italian theatre history.
2025
Bravi, Giulia
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
tab_COMICO+AL+FEMMINILE_giulia+bravi+(interno+senza+copertina)_compressed.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 5.18 MB
Formato Adobe PDF
5.18 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/310897
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact