Is it possible to speak of female comedy in nineteenth-century Italian prose theatre? And if so, in what terms? This volume attempts to answer these questions by filtering the narrative through the reference parameters of the spectacular system of the era. Without falling into easy anachronisms and misleading contemporary perspectives on the topic, the narration traces an entire century, contemplating its changes and stratifications through some exemplary case studies about the non-dialectal Italian acting profession. The investigation analyzes the available sources, seeking the tangible continuities that characterize the transformation of the traits of female comedy in prose theatre, thanks to the new dramaturgy and the reactive socio-cultural context. Through the experience and career of the actresses who contributed to guiding and interpreting the “comic” specialization, an attempt is made to fill the historiographical gap regarding this unpublished cross-section of nineteenth-century Italian theatre history.
È possibile parlare di comicità femminile nel teatro di prosa italiano dell’Ottocento? E se sì, in che termini? Il volume tenta di rispondere a questi interrogativi, filtrando il racconto attraverso i parametri di riferimento del sistema spettacolare dell’epoca. Senza cadere in facili anacronismi e fuorvianti prospettive contemporaneiste sul tema, la narrazione ripercorre un intero secolo, contemplandone mutamenti e stratificazioni attraverso alcuni casi di studio esemplari che pertengono al professionismo attorico italiano di matrice non dialettale. L’indagine analizza le fonti disponibili, alla ricerca delle permanenze tangibili che caratterizzano la trasformazione dei tratti della comicità femminile nel teatro di prosa, complice la nuova drammaturgia e il reattivo contesto socioculturale. Attraverso l’esperienza e la carriera delle attrici che hanno contribuito a indirizzare e interpretare la specializzazione “comica”, si tenta così di colmare la lacuna storiografica riguardo a questo inedito spaccato di storia del teatro italiano dell’Ottocento.
(2025). Comico al femminile. Protagoniste, processi e trasformazioni (1815-1915) . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/310897
Comico al femminile. Protagoniste, processi e trasformazioni (1815-1915)
Bravi, Giulia
2025-01-01
Abstract
Is it possible to speak of female comedy in nineteenth-century Italian prose theatre? And if so, in what terms? This volume attempts to answer these questions by filtering the narrative through the reference parameters of the spectacular system of the era. Without falling into easy anachronisms and misleading contemporary perspectives on the topic, the narration traces an entire century, contemplating its changes and stratifications through some exemplary case studies about the non-dialectal Italian acting profession. The investigation analyzes the available sources, seeking the tangible continuities that characterize the transformation of the traits of female comedy in prose theatre, thanks to the new dramaturgy and the reactive socio-cultural context. Through the experience and career of the actresses who contributed to guiding and interpreting the “comic” specialization, an attempt is made to fill the historiographical gap regarding this unpublished cross-section of nineteenth-century Italian theatre history.| File | Dimensione del file | Formato | |
|---|---|---|---|
|
tab_COMICO+AL+FEMMINILE_giulia+bravi+(interno+senza+copertina)_compressed.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
5.18 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.18 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

