This study analyzes the strategies and techniques of political communication adopted by politicians and union leaders to communicate labor and work in Italy. The theoretical framework is obtained by revisiting the framing theory from the perspective of the new rhetoric. The thesis provides the analysis of two case studies: the political communication of the last reform of the Italian labor market, known as the Jobs Act, and the public communication during the negotiation that took place around the so-called “Fiat Pomigliano” case in 2010. The study also analyzes collective bargaining in the US automotive sector during autumn 2015. The findings suggest that in communicating labor and work, the controversial strategy adopted in political communication may not be considered effective in building a lasting consensus.

Il presente studio analizza le strategie e le tecniche della comunicazione politica adottate dai leader politici e sindacali per comunicare il temi del lavoro nel contesto italiano. Il framework teorico è ottenuto da una rivisitazione della teoria del framing in chiave neoretorica. Attraverso questa prospettiva la tesi analizza due casi di studio: la comunicazione politica dell’ultima riforma del mercato del lavoro italiano, conosciuta con il nome di Jobs Act,e il caso della comunicazione durante la negoziazione avvenuta attorno al cosiddetto Caso Fiat Pomigliano, nel 2010. Lo studio si occupa inoltre del caso della contrattazione nel settore dell’auto in America svoltasi tra l'estate e l'autunno del 2015. Nelle conclusioni lo studio ipotizza che per la comunicazione dei temi del lavoro, la strategia polemica frequente in comunicazione politica non sia efficace nel costruire un consenso duraturo.

(2017). La comunicazione dei leader politici e sindacali nel processo di riforma del mercato del lavoro e nelle relazioni industriali [doctoral thesis - tesi di dottorato]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/77195

La comunicazione dei leader politici e sindacali nel processo di riforma del mercato del lavoro e nelle relazioni industriali

NESPOLI, Francesco
2017-05-05

Abstract

This study analyzes the strategies and techniques of political communication adopted by politicians and union leaders to communicate labor and work in Italy. The theoretical framework is obtained by revisiting the framing theory from the perspective of the new rhetoric. The thesis provides the analysis of two case studies: the political communication of the last reform of the Italian labor market, known as the Jobs Act, and the public communication during the negotiation that took place around the so-called “Fiat Pomigliano” case in 2010. The study also analyzes collective bargaining in the US automotive sector during autumn 2015. The findings suggest that in communicating labor and work, the controversial strategy adopted in political communication may not be considered effective in building a lasting consensus.
5-mag-2017
29
2015/2016
FORMAZIONE DELLA PERSONA E MERCATO DEL LAVORO
TIRABOSCHI, Michele
Nespoli, Francesco
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
TDUnibg53448.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 2.45 MB
Formato Adobe PDF
2.45 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Files_NESPOLI.zip

Solo gestori di archivio

Versione: non applicabile
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 395.74 kB
Formato zip
395.74 kB zip   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/77195
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact