Work for the psychotic, the psychotic at work or the person who chooses the job? In this discussion we want to describe how the psychotic closure of Carla allowed the care team to create an educational perspective that allowed the patient to reconstruct her life history and an employment. This happened thanks to the integration between the functional integration method of Zapparoli which was used to approach the patient's psychosis, the pedagogical reflection that became indispensable for understanding the person and a good dose of intuition that had guided the operator to transform a treatment project for a psychiatric patient into an educational perspective for the person. What emerged from this path was the belief that only when the psychiatric patient feels "a person" and not the object of treatment he provides that secret that can be useful to the care team to understand how a human being can reach states of completeness.

Il lavoro per lo psicotico, lo psicotico al lavoro o la persona che sceglie il lavoro? In questa trattazione si vuole descrivere come la chiusura psicotica di Carla abbia permesso all’équipe di cura di creare una prospettiva educativa che ha consentito alla paziente la ricostruzione della propria storia di vita e la nascita di un’occupazione. Ciò è avvenuto grazie all’integrazione tra il metodo dell’integrazione funzionale di Zapparoli che è servito per avvicinarsi alla psicosi della paziente, alla riflessione pedagogica che si è resa indispensabile per comprendere la persona e ad una buona dose di intuizione che aveva guidato l’operatore a trasformare un progetto di cura per una paziente psichiatrica in una prospettiva educativa per la persona. Ciò che è nato da questo percorso è stata la convinzione che solo quando il paziente psichiatrico si sente “persona" e non oggetto di trattamento egli fornisce quel segreto che può essere utile all’équipe di cura per comprendere come un essere umano può raggiungere stati di compiutezza.

(2017). Verso una pedagogia della psicosi [conference presentation (unpublished) - intervento a convegno (paper non pubblicato)]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/118340

Verso una pedagogia della psicosi

Galbusera, Barbara
2017-01-01

Abstract

Work for the psychotic, the psychotic at work or the person who chooses the job? In this discussion we want to describe how the psychotic closure of Carla allowed the care team to create an educational perspective that allowed the patient to reconstruct her life history and an employment. This happened thanks to the integration between the functional integration method of Zapparoli which was used to approach the patient's psychosis, the pedagogical reflection that became indispensable for understanding the person and a good dose of intuition that had guided the operator to transform a treatment project for a psychiatric patient into an educational perspective for the person. What emerged from this path was the belief that only when the psychiatric patient feels "a person" and not the object of treatment he provides that secret that can be useful to the care team to understand how a human being can reach states of completeness.
conference presentation (unpublished) - intervento a convegno (paper non pubblicato)
Volume cartaceo distribuito ai soli partecipanti.
2017
Galbusera, Barbara
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
padova-Galbusera.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 1.02 MB
Formato Adobe PDF
1.02 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/118340
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact