The essay ist divided into an introduction concerning Gottfried Benn's nihilism, into a second paragraph, in which is analysed the reason of Ferruccio Masini's priority interest for a late collection of poems of Gottfried Benn, Aprèlude (1955) - published in italian translation by the germanist 1963, - placed here in connection with the main points of the mature artist spelt out in the essay "Altern als Problem für Künstler" (1954); furthermore, into a following paragraph which concerns Benn's aesthetic mysticism, read using the interpretation of Ferruccio Masini and showing his insistence on the concept of "geometric-abstract perspective" in Benn's lyric poetry. In the last two paragraphs the circle of the argumentation is closed with some considerations concerning the translated and commented edition of the famous collection of Benn's early poems "Morgue" (1912). In Benn's reflections explicated by Masini the destructive power of the form and the meditation on violence are showed as indipendent from the conflict between the individual and the society. In a last paragraph it is possible to ascertain Masini's interest in the nihilism of the romantic german author Jean Paul, to whose horizont is defined Masini's thought developed on the relationship between god and man by means of Nietzsche's philosophy.
Il saggio è suddiviso in una premessa in cui si inquadra il nichilismo di Gottfried Benn, in un secondo paragrafo in cui si analizza la ragione dell'interesse prioritario di Ferruccio Masini per una raccolta tarda di poesie di Gottfried Benn, Aprèslude (1955) - pubblicata in traduzione italiana dal germanista nel 1963 - che si collega con i capisaldi del prontuario dell'artista maturo che Benn esplicita in "Altern als Problem für Künstler" (1954); poi, un successivo paragrafo enuncia il significato del misticismo estetico di Benn nell'ottica di Masini, mostrando l'insistenza del germanista sul concetto di "prospettiva geometrica-astratta" della lirica benniana. Successivamente, negli ultimi due paragrafi, si chiude il cerchio dell'impegno di Masini rivolto all'autore espressionista, giacché a otto anni dalla traduzione e cura di Aprèslude pubblica un'edizione tradotta e commentata della famosa raccolta di liriche del primo periodo benniano, intitolata Morgue (1912). Nelle riflessioni di Benn distillate da Masinil a carica distruttiva della forma e il pensiero sulla violenza si mostrano indipendenti dal conflitto tra individuo e società. In un paragrafo conclusivo è possibile constatare l'interesse di Masini per il nichilismo dello scrittore romantico Jean Paul, alle cui spalle si definisce, come del resto per Benn, il pensiero maturato da Masini sul rapporto tra Dio e uomo attraverso la filosofia di Nietzsche.
(2018). Il "demonismo della forma" e il "trascendimento nel nulla". Ferruccio Masini legge Gottfried Benn . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/125383
Il "demonismo della forma" e il "trascendimento nel nulla". Ferruccio Masini legge Gottfried Benn
Agazzi, Elena
2018-01-01
Abstract
The essay ist divided into an introduction concerning Gottfried Benn's nihilism, into a second paragraph, in which is analysed the reason of Ferruccio Masini's priority interest for a late collection of poems of Gottfried Benn, Aprèlude (1955) - published in italian translation by the germanist 1963, - placed here in connection with the main points of the mature artist spelt out in the essay "Altern als Problem für Künstler" (1954); furthermore, into a following paragraph which concerns Benn's aesthetic mysticism, read using the interpretation of Ferruccio Masini and showing his insistence on the concept of "geometric-abstract perspective" in Benn's lyric poetry. In the last two paragraphs the circle of the argumentation is closed with some considerations concerning the translated and commented edition of the famous collection of Benn's early poems "Morgue" (1912). In Benn's reflections explicated by Masini the destructive power of the form and the meditation on violence are showed as indipendent from the conflict between the individual and the society. In a last paragraph it is possible to ascertain Masini's interest in the nihilism of the romantic german author Jean Paul, to whose horizont is defined Masini's thought developed on the relationship between god and man by means of Nietzsche's philosophy.File | Dimensione del file | Formato | |
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