An excessive disciplinary focus is often observed concerning children’s physical activity. However, complex and intertwined cultural, educational, and social variables are determinant to explain the phenomenon. The article aims to propose a conceptual model, based on the autonomy/non-autonomy couple by way of independent mobility in the public space, supporting the interpretation of the kinds of physical activities focusing on the true, or potential, every day’s children living experience. The article uses comparative studies and on-going Italian research to maintain that the lack of movement of the Italian children is influenced by the low rate of autonomy in comparison with those living in other European countries. Therefore, the directions of the educational, social, sport, public health, and civil rights policies should be oriented to face the complexity of the matter till questioning the cultural, educational, and social model established by adults.

Nella letteratura è sovente riscontrabile un’eccessiva focalizzazione disciplinare rispetto all’attività motoria dei bambini. Le complesse e interconnesse variabili culturali, educative, sociali che vertono sul fenomeno sono invece determinanti per la spiegazione. Intenzione dell’articolo è la proposta di un modello concettuale che, a partire dalla pregnanza educativa del binomio autonomia/non autonomia declinato nei termini di mobilità indipendente nello spazio pubblico, aiuti ad interpretare le caratteristiche delle attività motorie partendo dall’esperienza vissuta, o potenzialmente vivibile, del bambino. L’articolo utilizza studi comparativi e ricerche in corso in Italia per sostenere che la carenza di movimento dei bambini italiani è influenzata dalla loro scarsa autonomia rispetto ai coetanei di altri Paesi europei. Di conseguenza, le direzioni delle politiche – educative, sociali, sportive, di salute pubblica, relative ai diritti – e delle azioni andrebbero orientate ad affrontare il tema nella sua complessità fino ad interrogare il mondo degli adulti e il modello culturale, educativo e sociale che ha sviluppato.

(2018). Mobilità attiva, autonomia e processi educativi nell’infanzia e nell’adolescenza . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/133232

Mobilità attiva, autonomia e processi educativi nell’infanzia e nell’adolescenza

Borgogni, Antonio;
2018-01-01

Abstract

An excessive disciplinary focus is often observed concerning children’s physical activity. However, complex and intertwined cultural, educational, and social variables are determinant to explain the phenomenon. The article aims to propose a conceptual model, based on the autonomy/non-autonomy couple by way of independent mobility in the public space, supporting the interpretation of the kinds of physical activities focusing on the true, or potential, every day’s children living experience. The article uses comparative studies and on-going Italian research to maintain that the lack of movement of the Italian children is influenced by the low rate of autonomy in comparison with those living in other European countries. Therefore, the directions of the educational, social, sport, public health, and civil rights policies should be oriented to face the complexity of the matter till questioning the cultural, educational, and social model established by adults.
2018
Borgogni, Antonio; Arduini, Monia; Digennaro, Simone
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Borgogni et al., MeTis.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 369.7 kB
Formato Adobe PDF
369.7 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/133232
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact