Analyzing the metamorphosis that the notion of citizenship has undergone, the text aims at reflecting on citizenship education. Global processes have multiplied and differentiated the borders, have increased the complexity of physical and symbolic mobility experiences. Today the context of the city seems the most fruitful to investigate the transformations of citizenship and to test educational and participatory paths: to exercise the «right to the city». The education is a political experience, which takes place on the threshold between the personal and the plural, the private and the public. It is a project that encourages the interaction between knowing and doing, between knowledge and practices, between contents and methods.
Analizzando la metamorfosi che la nozione di cittadinanza ha subito, il testo intende riflettere sull’educazione alla cittadinanza. I processi globali hanno moltiplicato e differenziato i confini, rese più complesse le esperienze di mobilità fisica e simbolica. Il contesto della città sembra oggi il più fecondo per indagare le trasformazioni della cittadinanza, nonché per mettere alla prova percorsi educativi e partecipativi: per esercitare il «diritto alla città». L’educazione è un’esperienza politica, che si realizza sulla soglia fra personale e plurale, fra privato e pubblico. Ed è un progetto che promuove l’interrelazione fra conoscere e fare, fra saperi e pratiche, fra contenuti e metodi.
(2016). L’educazione alla cittadinanza come «diritto alla città» [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134598
L’educazione alla cittadinanza come «diritto alla città»
Lazzarini, Anna
2016-01-01
Abstract
Analyzing the metamorphosis that the notion of citizenship has undergone, the text aims at reflecting on citizenship education. Global processes have multiplied and differentiated the borders, have increased the complexity of physical and symbolic mobility experiences. Today the context of the city seems the most fruitful to investigate the transformations of citizenship and to test educational and participatory paths: to exercise the «right to the city». The education is a political experience, which takes place on the threshold between the personal and the plural, the private and the public. It is a project that encourages the interaction between knowing and doing, between knowledge and practices, between contents and methods.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Lazzarini_NuovaSecondariaRicerca.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
692.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
692.34 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo