The essay aims at analysing the philosophical premises of the relation between space and education and is, therefore, moving between different disciplines (philosophy, history of ideas, psychoanalysis and literature). Education – that is the open, constructive and troubled path of growth, of forming one’s self, unfolds in places which meet double requirements: shelter and relation. Among these places, the house is one of the most significant in the construction process of one’s own identity. It is the intersection of the individual stories, but also the knot able to intertwine the weave of relationships, crucial for establishing the relation with the world.

Muovendosi fra discipline diverse (filosofia, storia delle idee, psicoanalisi, letteratura), il saggio analizza i presupposti filosofici della relazione fra spazialità e formazione. La formazione, che è l’itinerario aperto, costruttivo, inquieto del farsi-soggetto, si dispiega nei luoghi che rispondono a un duplice ordine di esigenze: il rifugio e la relazione. Fra questi luoghi, la casa è uno dei più significativi nel processo di costruzione della propria identità. È il crocevia delle storie individuali, ma anche il nodo che tesse la trama delle relazioni, indispensabili per elaborare il rapporto con il mondo.

(2017). La casa, soglia della formazione [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134610

La casa, soglia della formazione

Lazzarini, Anna
2017-01-01

Abstract

The essay aims at analysing the philosophical premises of the relation between space and education and is, therefore, moving between different disciplines (philosophy, history of ideas, psychoanalysis and literature). Education – that is the open, constructive and troubled path of growth, of forming one’s self, unfolds in places which meet double requirements: shelter and relation. Among these places, the house is one of the most significant in the construction process of one’s own identity. It is the intersection of the individual stories, but also the knot able to intertwine the weave of relationships, crucial for establishing the relation with the world.
articolo
2017
Muovendosi fra discipline diverse (filosofia, storia delle idee, psicoanalisi, letteratura), il saggio analizza i presupposti filosofici della relazione fra spazialità e formazione. La formazione, che è l’itinerario aperto, costruttivo, inquieto del farsi-soggetto, si dispiega nei luoghi che rispondono a un duplice ordine di esigenze: il rifugio e la relazione. Fra questi luoghi, la casa è uno dei più significativi nel processo di costruzione della propria identità. È il crocevia delle storie individuali, ma anche il nodo che tesse la trama delle relazioni, indispensabili per elaborare il rapporto con il mondo.
Lazzarini, Anna
(2017). La casa, soglia della formazione [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134610
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Lazzarini_NuovaSecondariaRicerca_2017.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 317.46 kB
Formato Adobe PDF
317.46 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/134610
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact