Several paradoxes challenge the new global age: the more the interdependence increases, the more the separation expands; the more the unification grows, the more the disintegration widens; the more the communication de-velops, the more the incomprehension spreads; the more the borders disappear, the more they multiply. In order to understand these paradoxes, within the per-spective of a pedagogy of complexity, the paper aims at illustrating how globalization transforms the spaces of human experience, their relationship with individual and collective identities, cultures, their contacts and clashes, and related emotional involvements.

Alcuni paradossi sfidano la nuova età globale: più au-menta l'interdipendenza, più cresce la separazione; più aumenta l'unificazione, più cresce la disgregazione; più aumenta la comunicazione, più cresce la non comprensio-ne; più spariscono i confini, più si moltiplicano i confini. Per comprendere questi paradossi, nella prospettiva di una pedagogia della complessità, l'articolo mostra come la globalizzazione trasformi gli spazi dell'esperienza uma-na, il loro rapporto con le identità individuali e collettive, le culture, i loro incontri e i loro scontri, e le emozioni che li accompagnano.

(2016). Il "terzo spazio". Per una pedagogia della complessità [journal article - articolo]. In PEDAGOGIA OGGI. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134744

Il "terzo spazio". Per una pedagogia della complessità

Ceruti, Mauro;Lazzarini, Anna
2016-01-01

Abstract

Several paradoxes challenge the new global age: the more the interdependence increases, the more the separation expands; the more the unification grows, the more the disintegration widens; the more the communication de-velops, the more the incomprehension spreads; the more the borders disappear, the more they multiply. In order to understand these paradoxes, within the per-spective of a pedagogy of complexity, the paper aims at illustrating how globalization transforms the spaces of human experience, their relationship with individual and collective identities, cultures, their contacts and clashes, and related emotional involvements.
articolo
2016
Alcuni paradossi sfidano la nuova età globale: più au-menta l'interdipendenza, più cresce la separazione; più aumenta l'unificazione, più cresce la disgregazione; più aumenta la comunicazione, più cresce la non comprensio-ne; più spariscono i confini, più si moltiplicano i confini. Per comprendere questi paradossi, nella prospettiva di una pedagogia della complessità, l'articolo mostra come la globalizzazione trasformi gli spazi dell'esperienza uma-na, il loro rapporto con le identità individuali e collettive, le culture, i loro incontri e i loro scontri, e le emozioni che li accompagnano.
Ceruti, Mauro; Lazzarini, Anna
(2016). Il "terzo spazio". Per una pedagogia della complessità [journal article - articolo]. In PEDAGOGIA OGGI. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134744
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