The great transformations of the anthropological and socio-cultural context, as well as the crisis of welfarestate affecting the territories, are requiring a rethinking and a renewed relevance of the educational figures. The essay aims at reflecting on the special complexity of the socio-pedagogical educator: his social, professional and pedagogical identity needs a solid humanistic education and a critical-reflective attitude, but also refined relational skills. In the globalized and complex world, the educator increasingly becomes a "weaver of contexts", able to promote relations between the various individual and collective subjects involved in educational and social development.
Le grandi trasformazioni del contesto antropologico e socio-culturale, nonché la crisi del welfare che investe i territori, chiedono un ripensamento e una rinnovata centralità delle figure educative. L’articolo riflette sulla particolare complessità della figura dell’educatore socio-pedagogico: la sua identità sociale, professionale e pedagogica richiede una solida cultura umanistica e un’attitudine critico-riflessiva, ma anche sofisticate competenze relazionali. Nel mondo globalizzato e complesso, l’educatore diventa sempre più un “tessitore di contesti”, capace di favorire le relazioni fra i vari soggetti individuali e collettivi impegnati nella crescita educativa e sociale.
(2018). Il lavoro educativo e sociale come cura della complessità [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/134748
Il lavoro educativo e sociale come cura della complessità
Lazzarini, Anna
2018-01-01
Abstract
The great transformations of the anthropological and socio-cultural context, as well as the crisis of welfarestate affecting the territories, are requiring a rethinking and a renewed relevance of the educational figures. The essay aims at reflecting on the special complexity of the socio-pedagogical educator: his social, professional and pedagogical identity needs a solid humanistic education and a critical-reflective attitude, but also refined relational skills. In the globalized and complex world, the educator increasingly becomes a "weaver of contexts", able to promote relations between the various individual and collective subjects involved in educational and social development.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Lazzarini_NsRicerca_2018.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
836.13 kB
Formato
Adobe PDF
|
836.13 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo