ENEL was the first company to try apprenticeship in Italian education. Despite this merit, the initiative was influenced by some prejudices typical of the Italian school tradition. This sperimentation has missed the specific value of apprenticeship, which is not the link – certainly positive – between education and job placement, but the possibility offered to young people to enlighten their work experience through the cultural and scientific tools learned at school, to use them in a life long learning. The survey conducted among the trainees and teachers of Istituto Marconi (Piacenza) shows that the initiative's success is due to psychological rather than pedagogical reasons.
ENEL è stata la prima azienda italiana a sperimentare l’apprendistato nell’Istruzione. Questo merito non toglie i limiti dell’esperienza, che conferma alcuni pregiudizi della nostra tradizione pedagogica. La sperimentazione non ha colto il valore specifico dell’apprendistato di primo livello, che non è l’avvicinamento – pur auspicabile – fra il tempo della formazione e l’inserimento lavorativo, ma la possibilità offerta ai giovani di illuminare la propria esperienza lavorativa tramite gli strumenti culturali e scientifici coltivati a scuola, per appropriarsene in vista di un apprendimento che deve durare tutta la vita. L’indagine condotta sugli apprendisti e i docenti dell’Istituto Marconi di Piacenza mostra come il successo dell’iniziativa sia dipeso soprattutto dalla forte motivazione che la prospettiva occupazionale e l’ambiente lavorativo hanno trasmesso agli studenti.
(2018). Apprendistato per il diploma d'istruzione. Il programma sperimentale di ENEL [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/135566
Apprendistato per il diploma d'istruzione. Il programma sperimentale di ENEL
Bertuletti, Paolo
2018-01-01
Abstract
ENEL was the first company to try apprenticeship in Italian education. Despite this merit, the initiative was influenced by some prejudices typical of the Italian school tradition. This sperimentation has missed the specific value of apprenticeship, which is not the link – certainly positive – between education and job placement, but the possibility offered to young people to enlighten their work experience through the cultural and scientific tools learned at school, to use them in a life long learning. The survey conducted among the trainees and teachers of Istituto Marconi (Piacenza) shows that the initiative's success is due to psychological rather than pedagogical reasons.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
NSR_XXXV_8_2018_pp.52-65.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
1.02 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.02 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo