The masonry infills typically used as perimeter closures and partition for residential buildings can interact with the main structural system and influence its seismic response. For low intensity earthquakes, the infills may lead to a bracing effect. However, in the case of significant damage due to in-plane actions, there is a reduction of the out-of-plane resistance. This reduction may lead to the out-of-plane failure of the infills creating a stiffness discontinuity in the lateral force resisting system with possible triggering of soft-storey mechanisms and danger due to falling debris. The aim of the present paper is to evaluate the inter-storey drift in new designed buildings in order to investigate the in-plane damage of the infills and the consequent reduction of the out-of-plane capacity. In particular, a reinforced concrete building is considered. The building is regular both in plan and in elevation. The lateral force resisting system is constituted by reinforced concrete frames designed to rich a high ductility level. Response spectrum analyses are repeated changing the number of storeys (3, 5 and 7). The building is modelled including the mass of the infills only, as it is usually carried out in the design practice. This assumption provides higher estimates of the inter-storey drift. After evaluating the residual out-of-plane capacity of the infills, it is observed that the considered infills are not subjected to out-of-plane failure at the life safety limit state.

I tamponamenti in laterizio tipicamente utilizzati come chiusure perimetrali e divisorie di edifici residenziali possono interagire con la struttura portante influenzando la risposta sismica dell’edificio. Per terremoti di bassa entità i tamponamenti possono portare a un significativo effetto di controventamento dell’edificio. Tuttavia, nel caso di significativo danneggiamento dovuto alle sollecitazioni nel piano del pannello, si ha una riduzione della resistenza nel fuori-piano dello stesso. Tale riduzione della resistenza può portare al ribaltamento dei pannelli creando così una discontinuità di rigidezza di piano, con possibile innesco di meccanismo di piano debole, oltre a rappresentare un pericolo per caduta di oggetti dall’alto. Il presente lavoro si propone di valutare l’entità degli spostamenti di interpiano attesi in edifici di nuova costruzione per determinare il danno nel piano del pannello e la conseguente riduzione della capacità nel fuori-piano. L’edificio è stato modellato inserendo solamente la massa relativa ai tamponamenti, come avviene nella pratica professionale. Tale ipotesi risulta conservativa nel calcolo del drift d’interpiano.

(2017). Valutazione della risposta sismica di un edificio in C.A. e considerazioni sulla capacità nel piano e nel fuori piano dei tamponamenti in laterizio . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/135731

Valutazione della risposta sismica di un edificio in C.A. e considerazioni sulla capacità nel piano e nel fuori piano dei tamponamenti in laterizio

Bosio, Marco;Bressanelli, Michele;Belleri, Andrea;Marini, Alessandra;
2017-01-01

Abstract

The masonry infills typically used as perimeter closures and partition for residential buildings can interact with the main structural system and influence its seismic response. For low intensity earthquakes, the infills may lead to a bracing effect. However, in the case of significant damage due to in-plane actions, there is a reduction of the out-of-plane resistance. This reduction may lead to the out-of-plane failure of the infills creating a stiffness discontinuity in the lateral force resisting system with possible triggering of soft-storey mechanisms and danger due to falling debris. The aim of the present paper is to evaluate the inter-storey drift in new designed buildings in order to investigate the in-plane damage of the infills and the consequent reduction of the out-of-plane capacity. In particular, a reinforced concrete building is considered. The building is regular both in plan and in elevation. The lateral force resisting system is constituted by reinforced concrete frames designed to rich a high ductility level. Response spectrum analyses are repeated changing the number of storeys (3, 5 and 7). The building is modelled including the mass of the infills only, as it is usually carried out in the design practice. This assumption provides higher estimates of the inter-storey drift. After evaluating the residual out-of-plane capacity of the infills, it is observed that the considered infills are not subjected to out-of-plane failure at the life safety limit state.
2017
Bosio, Marco; Bressanelli, Michele Egidio; Belleri, Andrea; Marini, Alessandra; Mosele, Flavio
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