Digital tools have given the film critic and scholar the opportunity to change the approach to film text: instead of translating from one language to another, it is now possible to deal with an analysis of the audiovisual product through the audiovisual itself. How and according to which argumentative strategies video-taping can have an authentically cognitive - and not purely descriptive - value remains an open question. In my own way, I tried to answer the question through the video essay Death and the Prince, which I did with the collaboration of Diego Marcon. We started from a poetic suggestion and from a spectator's observation. The suggestion comes from a desire expressed by Fellini, who wanted to make "a small cinematic essay" on Totò, "a portrait in motion [...] just as one does with a documentary on giraffes, for example, or on certain phosphorescent fish of the sea depths": a Totò, in short, reduced to the essential, to pure physicality and gestures. Beyond Fellini's "dream", as spectators we had become aware of the frequency with which, in Totò's films, real and fake corpses, coffins, funerals and cemeteries recurred. In the same way, how much the figure of the Neapolitan actor himself had a strong macabre, ghostly component in him, capable at the same time of amusing and disturbing. An aspect, of which Totò himself was also aware, that some critics and writers (Marco Ramperti, Umberto Barbaro, Mario Soldati) had already found in his theatrical performances in the thirties, and on which other scholars have returned in recent decades (one above all: Alberto Anile). It was therefore a question of using the form of video-taping not to "describe" but to "unveil" an element that, especially in the films made by Totò in the 1950s, had ended up being overshadowed by the pro quo verbal heretofore, by the sentimental subplots, by the (not always necessary) desire to "build" a more coherent narrative universe around him.

Gli strumenti digitali hanno dato al critico e allo studioso di cinema la possibilità di modificare l'approccio al testo filmico: al posto della traduzione da un linguaggio all'altro, dalla pellicola alla pagina scritta, oggi è possibile affrontare un'analisi del prodotto audiovisivo mediante l'audiovisivo stesso. In che modo e secondo quali strategie argomentative il videosaggio possa avere un valore autenticamente conoscitivo - e non puramente descrittivo – rimane una questione aperta. A modo mio, ho cercato di rispondere alla domanda attraverso il videosaggio La morte e il principe, che ho realizzato con la collaborazione di Diego Marcon. Siamo partiti da una suggestione poetica e da una constatazione spettatoriale. La suggestione viene da un desiderio espresso da Fellini, quello di realizzare su Totò «un piccolo saggio cinematografico, un ritratto in movimento […] così come si fa con un documentario sulle giraffe, per esempio, o su certi pesci fosforescenti degli abissi marini»: un Totò, insomma, ridotto all'essenziale, alla pura fisicità e gestualità. Al di là del “sogno” felliniano, da spettatori ci eravamo resi conto della frequenza con cui, nei film di Totò, ricorrevano cadaveri veri e finti, di bare, funerali e cimiteri. Allo stesso modo, di quanto la figura stessa dell'attore napoletano avesse in sé una forte componente macabra, spettrale, capace al tempo stesso di divertire e inquietare. Un aspetto, di cui lo stesso Totò era peraltro consapevole, che alcuni critici e letterati (Marco Ramperti, Umberto Barbaro, Mario Soldati) avevano riscontrato già nelle sue performance teatrali degli anni Trenta; e sul quale altri studiosi sono ritornati negli ultimi decenni (uno su tutti: Alberto Anile). Si trattava quindi di utilizzare la forma del videosaggio non per “descrivere” ma per “svelare” un elemento che, soprattutto nei film realizzati da Totò nel corso degli anni Cinquanta, aveva finito per essere messo in ombra dai qui pro quo verbali, dalle sottotrame sentimentali, dalla volontà (non sempre necessaria) di “costruire” intorno a lui un universo narrativo più coerente.

(2019). La morte e il principe. Per un videosaggio sul macabro nel cinema di Totò . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/141417

La morte e il principe. Per un videosaggio sul macabro nel cinema di Totò

Gimmelli, Gabriele
2019-01-01

Abstract

Digital tools have given the film critic and scholar the opportunity to change the approach to film text: instead of translating from one language to another, it is now possible to deal with an analysis of the audiovisual product through the audiovisual itself. How and according to which argumentative strategies video-taping can have an authentically cognitive - and not purely descriptive - value remains an open question. In my own way, I tried to answer the question through the video essay Death and the Prince, which I did with the collaboration of Diego Marcon. We started from a poetic suggestion and from a spectator's observation. The suggestion comes from a desire expressed by Fellini, who wanted to make "a small cinematic essay" on Totò, "a portrait in motion [...] just as one does with a documentary on giraffes, for example, or on certain phosphorescent fish of the sea depths": a Totò, in short, reduced to the essential, to pure physicality and gestures. Beyond Fellini's "dream", as spectators we had become aware of the frequency with which, in Totò's films, real and fake corpses, coffins, funerals and cemeteries recurred. In the same way, how much the figure of the Neapolitan actor himself had a strong macabre, ghostly component in him, capable at the same time of amusing and disturbing. An aspect, of which Totò himself was also aware, that some critics and writers (Marco Ramperti, Umberto Barbaro, Mario Soldati) had already found in his theatrical performances in the thirties, and on which other scholars have returned in recent decades (one above all: Alberto Anile). It was therefore a question of using the form of video-taping not to "describe" but to "unveil" an element that, especially in the films made by Totò in the 1950s, had ended up being overshadowed by the pro quo verbal heretofore, by the sentimental subplots, by the (not always necessary) desire to "build" a more coherent narrative universe around him.
2019
Gimmelli, Gabriele
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