Johann Caspar Goethe’s Viaggio per l’Italia (1740) is a fascinating work. Today, it certainly deserves new assessments and interpretations engaging with the taste of a jurist and connoisseur of classical antiquity who was interested in Italy’s history of manners and arts. A committed Lutheran himself, he overtly criticized morals and Catholicism, thus providing valuable insights into early 18th century culture, which was still dominated by the models of Kavalierstour. Throughout the book, written in epistolary form, Johann Caspar Goethe does not mince words when he minces those who keep the people in a state of minority, especially in the Southern parts of the country. His travel report was rediscovered and edited by Arturo Farinelli in two volumes in 1932. It belonged to the books that Goethe’s father made use of to foster his son’s passion for Italy. The article sets out to retrace some steps of the journey focussing on issues of style and external intertextuality.
Il Viaggio per l’Italia (1740)di Johann Caspar Goethe è un’opera di grandefascino, che merita oggi di essere rivalutata e interpretata alla luce della particolareattenzione di un giurista e conoscitore di antichità classiche per i costumi e per i tesoristorico-artistici del nostro Paese. Quanto mai esplicite e di pregio documentale per laprima metà del XVIII secolo, in cui domina ancora il modello della Kavalierstour, sonole considerazioni critiche sulla morale e sulla religione cattolica di questo convinto lute-rano, che non manca di evidenziare nel testo, strutturato in forma epistolare, quanto siada biasimare l’evidente stato di minorità in cui è tenuto il popolo, soprattutto al Sud.Riscoperto e presentato in due volumi dal germanista Arturo Farinelli nel 1932, l’ampioresoconto di viaggio è parte integrante del materiale educativo con cui il padre iniziòJohann Wolfgang Goethe alla passione per l’Italia. Se ne ripercorrono qui alcune tappe,dedicando particolare attenzione allo stile e alle forme di intertestualità esterna.
(2019). Johann Caspar Goethe e la mediazione culturale tra Italia e Germania nella prima metà del Settecento. Il Viaggio per l'Italia del 1740. . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/141936
Johann Caspar Goethe e la mediazione culturale tra Italia e Germania nella prima metà del Settecento. Il Viaggio per l'Italia del 1740.
Agazzi, Elena
2019-01-01
Abstract
Johann Caspar Goethe’s Viaggio per l’Italia (1740) is a fascinating work. Today, it certainly deserves new assessments and interpretations engaging with the taste of a jurist and connoisseur of classical antiquity who was interested in Italy’s history of manners and arts. A committed Lutheran himself, he overtly criticized morals and Catholicism, thus providing valuable insights into early 18th century culture, which was still dominated by the models of Kavalierstour. Throughout the book, written in epistolary form, Johann Caspar Goethe does not mince words when he minces those who keep the people in a state of minority, especially in the Southern parts of the country. His travel report was rediscovered and edited by Arturo Farinelli in two volumes in 1932. It belonged to the books that Goethe’s father made use of to foster his son’s passion for Italy. The article sets out to retrace some steps of the journey focussing on issues of style and external intertextuality.File | Dimensione del file | Formato | |
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