Human knowledge is based on cognitive processes primarily functioning with reference to frames or models drawn from prior experience. This principle, original to psychology and anthropology, is now widely acknowledged by all research fields with a cognitive orientation, from sociology to linguistics, to artificial intelligence. In linguistics such a principle has been taken into consideration by script theory (Schank / Abelson 1977), which investigates the ways meaning comes into being from the setting of semantic possibilities activated by lexematic ‘handles’ (Attardo 2001: 3). Such an approach, which proved effective especially in studying humour (see Raskin 1985), focuses exclusively on the semantic level of the semiotic phenomenon, completely obliterating the possibility that also formal features in a communicative move might contribute, even if peripherally, to the organization of meaning. Our claim is that the form of a text (i.e., its format, layout, syntactic organization, etc.) is not neutral as to its processing, but contributes to the orientation of the hermeneutic process. The hypothesis of formal scripts that we introduce in this article maintains that, given a set of particular formal features, a script is activated, according to which it is possible to make sound inferences as to the general meaning, or semantic orientation, and purpose of a text even before starting to process it (or, at least, before processing it in its integrity). The aim of this article is to provide a sound theoretical basis to our hypothesis – relying on the main concepts of script theory (Schank / Abelson 1977) and of genre analysis (Swales 1990, 2004; Bhatia 1993, 2004) – and, subsequently, to outline examples of formal scripts activated by textual formal features.

I processi conoscitivi delle mente umana sono costituiti da riferimenti a modelli o schemi derivanti da esperienze precedenti. Questo principio, originato in ambito psicologico e antropologico, è stato ripreso da gran parte degli ambiti di ricerca di orientamento cognitivo, dalla sociologia, alla linguistica, agli studi sull’intelligenza artificiale. In ambito linguistico questo concetto sta alla base della script theory (Schank / Abelson 1977), che studia i meccanismi di produzione di senso tramite l’articolarsi di possibilità semantiche attivate da elementi di natura lessematica. Questa teoria, che si è dimostrata particolarmente efficace nello studio del comico (vedi Raskin 1985), si concentra esclusivamente sul livello semantico della comunicazione, non considerando invece la possibilità che anche caratteristiche di natura puramente formale del fenomeno comunicativo possano contribuire, anche se marginalmente, all’organizzazione del significato. L’ipotesi discussa in questo articolo è che la forma di un testo non è del tutto neutrale nei confronti del senso trasmesso, ma può orientarne i processi interpretativi. Data la presenza di determinate caratteristiche formali si attivano formal scripts in base ai quali è possibile sostanziare aspettative relative al senso generale del testo prima ancora di iniziarne il processo di lettura. Lo scopo di questo articolo è di fornire una solida base teorica a questa ipotesi, riprendendo i punti chiave della script theory (Schank / Abelson 1977) e della genre analysis (Swales 1990, 2004; Bhatia 1993, 2004), e conseguentemente, di fornire e discutere esempi eloquenti di formal scripts.

(2005). Formal scripts and meanings. A script-based approach to textual forms and their relevance towards interpretation [journal article - articolo]. In LINGUISTICA E FILOLOGIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/151

Formal scripts and meanings. A script-based approach to textual forms and their relevance towards interpretation

SALA, Michele
2005

Abstract

I processi conoscitivi delle mente umana sono costituiti da riferimenti a modelli o schemi derivanti da esperienze precedenti. Questo principio, originato in ambito psicologico e antropologico, è stato ripreso da gran parte degli ambiti di ricerca di orientamento cognitivo, dalla sociologia, alla linguistica, agli studi sull’intelligenza artificiale. In ambito linguistico questo concetto sta alla base della script theory (Schank / Abelson 1977), che studia i meccanismi di produzione di senso tramite l’articolarsi di possibilità semantiche attivate da elementi di natura lessematica. Questa teoria, che si è dimostrata particolarmente efficace nello studio del comico (vedi Raskin 1985), si concentra esclusivamente sul livello semantico della comunicazione, non considerando invece la possibilità che anche caratteristiche di natura puramente formale del fenomeno comunicativo possano contribuire, anche se marginalmente, all’organizzazione del significato. L’ipotesi discussa in questo articolo è che la forma di un testo non è del tutto neutrale nei confronti del senso trasmesso, ma può orientarne i processi interpretativi. Data la presenza di determinate caratteristiche formali si attivano formal scripts in base ai quali è possibile sostanziare aspettative relative al senso generale del testo prima ancora di iniziarne il processo di lettura. Lo scopo di questo articolo è di fornire una solida base teorica a questa ipotesi, riprendendo i punti chiave della script theory (Schank / Abelson 1977) e della genre analysis (Swales 1990, 2004; Bhatia 1993, 2004), e conseguentemente, di fornire e discutere esempi eloquenti di formal scripts.
journal article - articolo
Human knowledge is based on cognitive processes primarily functioning with reference to frames or models drawn from prior experience. This principle, original to psychology and anthropology, is now widely acknowledged by all research fields with a cognitive orientation, from sociology to linguistics, to artificial intelligence. In linguistics such a principle has been taken into consideration by script theory (Schank / Abelson 1977), which investigates the ways meaning comes into being from the setting of semantic possibilities activated by lexematic ‘handles’ (Attardo 2001: 3). Such an approach, which proved effective especially in studying humour (see Raskin 1985), focuses exclusively on the semantic level of the semiotic phenomenon, completely obliterating the possibility that also formal features in a communicative move might contribute, even if peripherally, to the organization of meaning. Our claim is that the form of a text (i.e., its format, layout, syntactic organization, etc.) is not neutral as to its processing, but contributes to the orientation of the hermeneutic process. The hypothesis of formal scripts that we introduce in this article maintains that, given a set of particular formal features, a script is activated, according to which it is possible to make sound inferences as to the general meaning, or semantic orientation, and purpose of a text even before starting to process it (or, at least, before processing it in its integrity). The aim of this article is to provide a sound theoretical basis to our hypothesis – relying on the main concepts of script theory (Schank / Abelson 1977) and of genre analysis (Swales 1990, 2004; Bhatia 1993, 2004) – and, subsequently, to outline examples of formal scripts activated by textual formal features.
Sala, Michele
(2005). Formal scripts and meanings. A script-based approach to textual forms and their relevance towards interpretation [journal article - articolo]. In LINGUISTICA E FILOLOGIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/151
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