From the beginning,, the study field of Special Pedagogy has expanded thanks to the contribution of theoretical models, cultures and instruments from other sciences, which have given rise to new areas of investigation. This text draws inspiration from the scientific activities of the SIPeS Autumn School, - held at the University of Bergamo from 8 to 10 November 2018 - which was followed by a process of sedimentation of thought in more stable and organized materials, in search of possible intersections, hybridizations and alphabets. The resulting text is articulated and complex. In the first Section - Dialogues - the intervention of the interlocutor of a discipline is flanked by the contribution of a special pedagogist overlooking the same shore. In the second Section - Comments - the interdisciplinary connection is made more directly, through interviews and critical reworkings of the thinking of authors from other sectors. The third section explores the future of that part of the research in Special Pedagogy which is located on the borders of the four scientific areas hosted (general pedagogy, philosophy, psychology, technologies). Finally, the fourth Section presents, on the occasion of the tenth anniversary of SIPeS, the contributions of the past President and the Honorary President.
(quarta di copertina) Fin dalle origini, il campo di studio della Pedagogia Speciale si è ampliato grazie al contributo di modelli teorici, culture e dispositivi provenienti da altre scienze, che hanno dato origine a nuove aree di indagine. Il testo che presentiamo trae ispirazione dalle attività scientifiche della Autumn School di SIPeS, – tenutasi presso l’Università degli Studi di Bergamo dall’8 al 10 novembre 2018 – alle quali è seguito un processo di sedimentazione del pensiero in materiali più stabili e organizzati, volti tuttavia ancora, com’è richiamato dal titolo, alla ricerca di intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili. Il testo che ne è scaturito è articolato e complesso. Nella prima Sezione – Dialoghi – all’intervento dell’interlocutore di una disciplina si affianca, affacciandosi sulla stessa sponda, il contributo di un pedagogista speciale. Nella seconda Sezione – Commenti – il raccordo interdisciplinare è realizzato in modo più diretto, tramite interviste e rielaborazioni critiche del pensiero di autori provenienti da altri settori. La terza Sezione approfondisce il futuro di quella parte della ricerca in Pedagogia Speciale che si colloca ai confini con le quattro aree scientifiche ospitate (pedagogia generale, filosofia, psicologia, tecnologie). Infine, la quarta Sezione presenta, in occasione del decennale di SIPeS, i contributi dei past President e del Presidente onorario. Offriamo questo contributo al dibattito culturale della SIPeS e della pedagogia tutta.
(2019). La pedagogia speciale in dialogo con altre discipline. Intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili [edited book - curatela]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/151380
La pedagogia speciale in dialogo con altre discipline. Intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili
Besio, Serenella;Caldin, Roberta
2019-01-01
Abstract
From the beginning,, the study field of Special Pedagogy has expanded thanks to the contribution of theoretical models, cultures and instruments from other sciences, which have given rise to new areas of investigation. This text draws inspiration from the scientific activities of the SIPeS Autumn School, - held at the University of Bergamo from 8 to 10 November 2018 - which was followed by a process of sedimentation of thought in more stable and organized materials, in search of possible intersections, hybridizations and alphabets. The resulting text is articulated and complex. In the first Section - Dialogues - the intervention of the interlocutor of a discipline is flanked by the contribution of a special pedagogist overlooking the same shore. In the second Section - Comments - the interdisciplinary connection is made more directly, through interviews and critical reworkings of the thinking of authors from other sectors. The third section explores the future of that part of the research in Special Pedagogy which is located on the borders of the four scientific areas hosted (general pedagogy, philosophy, psychology, technologies). Finally, the fourth Section presents, on the occasion of the tenth anniversary of SIPeS, the contributions of the past President and the Honorary President.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Cop. testo Besio Caldin.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
963.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
963.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo