It seems that play has never been as easy as today, even for children, at least in the so-called "advanced societies". Places to play multiply and become more and more fantastic; the market of toys and play market (where video games are the dominant part), has been increasing in recent years but remains stable even in times of crisis. But what is today the role iecognized to play in child development? Is there new scientific evidence for its importance? What are the opportunities and play proposals for children with disabilities? Is there a recognizable qualitative difference between play in nature and play closed in the digital environments? What are the consequences of the impoverishment of relationships due to the decrease in social play opportunities? Should we learn again how to teach play to children? The volume gathers scholars from different disciplines and nationalities to discuss the numerous possible facets of child play, trying to identify the main trends, to pick up innovation lines, to confirm its foundational aspects.

Apparentemente, giocare non è mai stato così facile, anche per i bambini, almeno nelle società cosiddette avanzate. I luoghi per giocare si moltiplicano e diventano più iperbolici; il fatturato del mercato dei giocattoli e dei materiali ludici, dove il videogioco la fa da padrone, è in salita negli ultimi anni ma rimane stabile anche in periodi di crisi. Ma quale ruolo viene riconosciuto, oggi, al gioco nello sviluppo del bambino? Esistono nuove prove scientifiche in favore della sua importanza? Quali le opportunità e le proposte di gioco per i bambini con disabilità? Esiste una differenza qualitativa riconoscibile fra gioco nell’aperta natura e gioco chiuso nell’ambiente digitale? Quali le conseguenze dell’impoverimento di relazioni dovuto alla diminuzione di occasioni di gioco sociale? Si dovrebbe forse oggi tornare ad insegnare a giocare? Come farlo? Il volume raduna studiosi di discipline e nazionalità diverse per discutere delle molte sfaccettature possibili del gioco infantile, cercando di individuarne linee di tendenza, captarne indizi di innovatività, confermarne aspetti fondativi.

(2018). Children's Play. Multifaceted aspects [edited book - curatela]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/151933

Children's Play. Multifaceted aspects

Besio, Serenella;
2018-01-01

Abstract

It seems that play has never been as easy as today, even for children, at least in the so-called "advanced societies". Places to play multiply and become more and more fantastic; the market of toys and play market (where video games are the dominant part), has been increasing in recent years but remains stable even in times of crisis. But what is today the role iecognized to play in child development? Is there new scientific evidence for its importance? What are the opportunities and play proposals for children with disabilities? Is there a recognizable qualitative difference between play in nature and play closed in the digital environments? What are the consequences of the impoverishment of relationships due to the decrease in social play opportunities? Should we learn again how to teach play to children? The volume gathers scholars from different disciplines and nationalities to discuss the numerous possible facets of child play, trying to identify the main trends, to pick up innovation lines, to confirm its foundational aspects.
curatela (libro)
2018
Besio, Serenella; Zappaterra, Tamara
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
copertina pdf.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 100.49 kB
Formato Adobe PDF
100.49 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Besio_Children's Play_index.pdf

accesso aperto

Versione: cover/index - copertina/indice
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 203.17 kB
Formato Adobe PDF
203.17 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/151933
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact