The paper analyses the “architextual” and imitative characteristics of the Dante’s ballata ‘Per una ghirlandetta’. The first part is dedicated to exploring the distinction between ‘contrafacta’ and ‘cantasi come’, whereas the second part carries out a more detailed metrical analysis of Dante’s text, with the purpose to investigate its possible architextual sources, and to confirm its musical execution. Thanks to a wider lexical comparison with other texts from the ‘Rime’ containing words specifically related to the “execution”, new evidence comes out explaining the course of composition of such a text, which turns out to be the first Italian record of a metrical imitation reflecting the practice of the Occitan verse production.
Il contributo è dedicato all’analisi dei fenomeni architestuali e imitativi nella ballata dantesca Per una ghirlandetta. Dopo una prima parte dedicata allo studio della distinzione tra contrafacta e cantasi come, il saggio procede con una piú mirata analisi metrica del testo dantesco, al fine di indagarne le possibili fonti architestuali, nonché confermarne la de stinazione intonata. Grazie anche a un piú ampio confronto lessicale con alcuni altri testi delle Rime soprattutto in merito ad alcuni lemmi spiccatamente esecutivi, emergono nuovi indizi che permettono di chiarire il percorso di composizione del testo, effettiva mente la prima testimonianza italiana di imitazione metrica, a partire dalla rielaborazio ne di sistemi versificatori occitani.
(2017). «Una vesta ch'altrui fu data»: imitazione metrica e architestualità in una giovanile ballata dantesca. Con un'introduzione su 'contrafacta' e 'cantasi come' [journal article - articolo]. In RIVISTA DI STUDI DANTESCHI. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/163916
«Una vesta ch'altrui fu data»: imitazione metrica e architestualità in una giovanile ballata dantesca. Con un'introduzione su 'contrafacta' e 'cantasi come'
Persico, Thomas
2017-01-01
Abstract
The paper analyses the “architextual” and imitative characteristics of the Dante’s ballata ‘Per una ghirlandetta’. The first part is dedicated to exploring the distinction between ‘contrafacta’ and ‘cantasi come’, whereas the second part carries out a more detailed metrical analysis of Dante’s text, with the purpose to investigate its possible architextual sources, and to confirm its musical execution. Thanks to a wider lexical comparison with other texts from the ‘Rime’ containing words specifically related to the “execution”, new evidence comes out explaining the course of composition of such a text, which turns out to be the first Italian record of a metrical imitation reflecting the practice of the Occitan verse production.File | Dimensione del file | Formato | |
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