The teaching of Drawing within the degree courses in Primary Education Sciences calls for new reflections in our sector aimed at remodelling of teaching no longer to the training of engineers and architects but of educators. A professional figure who uses the graphic tool, not for the understanding and enhancement of architecture and landscape, but as a fundamental tool for communicating the child's inner space. An enlarged conception of the discipline, without a direct link with the representation of the architectural and natural heritage, based on a close relationship with visual art together with the doctrines of art history and social sciences. On these bases, a particular - perhaps experimental - teaching was installed at the University of Bergamo, which entrusted the role of Drawing, both as a correlation between artistic and musical education and as a permeating membrane of relationship with the discipline psychological and pedagogical.
L’insegnamento del Disegno all’interno dei corsi di laurea in Scienze della Formazione Primaria sollecita nuove riflessioni del nostro settore volte ad una rimodulazione della didattica non più rivolta alla formazione di ingegneri ed architetti ma di educatori. Figure professionali che dovranno impiegare lo strumento grafico non per la comprensione e la valorizzazione dell’architettura e del paesaggio ma come strumento fondamentale per la comunicazione dello spazio interiore del bambino. Una concezione allargata della disciplina, priva di un legame diretto con la rappresentazione del patrimonio architettonico e naturale, incardinata su una stretta relazione con le arti visive insieme alle dottrine di storia dell'arte e scienze sociali. Su queste basi si è progettato, presso l’Università di Bergamo, un insegnamento particolare - forse sperimentale - che ha affidato al Disegno il ruolo, sia di correlazione tra l’educazione artistica e quella musicale, sia di membrana permeante di relazione con le discipline psicologiche e pedagogiche.
(2020). Il disegno per l’infanzia: approcci interdisciplinari per una nuova forma di didattica - The drawing for children: interdisciplinary approaches to a new form of education. . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/165007
Il disegno per l’infanzia: approcci interdisciplinari per una nuova forma di didattica - The drawing for children: interdisciplinary approaches to a new form of education.
Cardaci, Alessio
2020-01-01
Abstract
The teaching of Drawing within the degree courses in Primary Education Sciences calls for new reflections in our sector aimed at remodelling of teaching no longer to the training of engineers and architects but of educators. A professional figure who uses the graphic tool, not for the understanding and enhancement of architecture and landscape, but as a fundamental tool for communicating the child's inner space. An enlarged conception of the discipline, without a direct link with the representation of the architectural and natural heritage, based on a close relationship with visual art together with the doctrines of art history and social sciences. On these bases, a particular - perhaps experimental - teaching was installed at the University of Bergamo, which entrusted the role of Drawing, both as a correlation between artistic and musical education and as a permeating membrane of relationship with the discipline psychological and pedagogical.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
UID 2020 - Cardaci.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
8.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.64 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo