This study was focused on value transmission in families with adolescents and it intended to analyze the conditions that could promote parent-child value similarity. The two-step model of value acquisition (Grusec & Goodnow, 1994; Zentner & Renaud, 2007) was applied in the present study. Participants were 381 family triads (adolescents, and both their parents), who were asked to fill in the Portrait Values Questionnaire (Schwartz, 2005). Results revealed that value transmission is a very complex process and a number of conditions are needed in order to attain parent-child value similarity.
Il presente contributo si focalizza sulla trasmissione dei valori in famiglie con adolescenti e intende analizzare le condizioni che favoriscono la similarità tra le preferenze valoriali dei genitori e dei figli. Nel lavoro è stato assunto quale riferimento teorico il Two-step model of value acquisition (Grusec e Goodnow, 1994), recentemente rielaborato da Zentner e Renaud (2007). Alla ricerca hanno partecipato 381 triadi familiari, composte da padre, madre e adolescente; ciascun partecipante ha compilato un questionario, contenente il Portrait Values Questionnaire (Schwartz, 2005). I risultati hanno evidenziato la complessità della trasmissione e la necessità che diverse condizioni siano compresenti affinché genitori e figli giungano a condividere valori simili.
(2011). Similarità dei valori nello scambio intergenerazionale tra genitori e figli adolescenti [journal article - articolo]. In PSICOLOGIA SOCIALE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/169268
Similarità dei valori nello scambio intergenerazionale tra genitori e figli adolescenti
Barni, Daniela;
2011-01-01
Abstract
This study was focused on value transmission in families with adolescents and it intended to analyze the conditions that could promote parent-child value similarity. The two-step model of value acquisition (Grusec & Goodnow, 1994; Zentner & Renaud, 2007) was applied in the present study. Participants were 381 family triads (adolescents, and both their parents), who were asked to fill in the Portrait Values Questionnaire (Schwartz, 2005). Results revealed that value transmission is a very complex process and a number of conditions are needed in order to attain parent-child value similarity.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Barni et al_2011.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
306.39 kB
Formato
Adobe PDF
|
306.39 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo