In recent years, growing studies evidence shows how creativity, in the form of divergent and convergent thinking, can foster psychological and cognitive wellbeing thanks to the ability to find different strategies in problem solving, providing a field in which it is possible to develop potentialities and in which fragile subjects, in particular the elderly, can find support for overcoming difficulties. For this purpose, it is important to have valid and shareable tools for evaluating creative skills in a preventive, promoting and enhancing perspective. This article presents data collected by administering the creative test ATTA (Abbreviated Torrance Test for Adults). This test is used in several studies in the literature but validated on an American sample. It is useful to provide a reference sample for future research, presenting preliminary data obtained from the administration of the test to elderly Italians adults, in order to be able to compare these with the American normative data.
Negli ultimi anni, osservazioni provenienti da studi in crescente aumento, mostrano quanto la creatività, nella forma di pensiero divergente e convergente, possa favorire il benessere psicologico e cognitivo grazie alle abilità di trovare strategie diverse di problem solving, di sviluppare al meglio le proprie potenzialità e di permettere ai soggetti più fragili, in particolare gli anziani, di trovare un sostegno per il superamento di difficoltà. È importante, quindi, avere a disposizione strumenti validi e condivisibili di valutazione delle abilità creative in ottica preventiva, di promozione e di potenziamento. In questo articolo vengono presentati i dati raccolti su un campione italiano di soggetti anziani sani tramite l’utilizzo del test di creatività ATTA (Abbreviated Torrance Test for Adults). Questo test in particolare è stato utilizzato in diversi studi descritti in letteratura ma è tarato solamente sulla popolazione americana. Risulta quindi utile fornire i dati di un campione di riferimento per ricerche future, presentando i dati preliminari ottenuti dalla somministrazione del test a adulti-anziani italiani, al fine di poter confrontare questi con i dati normativi americani.
(2020). Valutazione delle abilità creative: confronto fra un campione italiano di anziani sani e il campione normativo americano [journal article - articolo]. In RICERCHE DI PSICOLOGIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/170470
Valutazione delle abilità creative: confronto fra un campione italiano di anziani sani e il campione normativo americano
Crepaldi, M.;Fusi, G.;Rusconi, M. L.
2020-01-27
Abstract
In recent years, growing studies evidence shows how creativity, in the form of divergent and convergent thinking, can foster psychological and cognitive wellbeing thanks to the ability to find different strategies in problem solving, providing a field in which it is possible to develop potentialities and in which fragile subjects, in particular the elderly, can find support for overcoming difficulties. For this purpose, it is important to have valid and shareable tools for evaluating creative skills in a preventive, promoting and enhancing perspective. This article presents data collected by administering the creative test ATTA (Abbreviated Torrance Test for Adults). This test is used in several studies in the literature but validated on an American sample. It is useful to provide a reference sample for future research, presenting preliminary data obtained from the administration of the test to elderly Italians adults, in order to be able to compare these with the American normative data.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
RIP2020-002010_Rusconi.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
903.65 kB
Formato
Adobe PDF
|
903.65 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo