The paper describes and evaluates a computer-based activity aimed at improving the orthographic competence of a group of Polish first-year L2 Italian students. The target structure was the pronunciation of the letter , which varies depending on the orthographic context. The purpose of the exercise was to elaborate the corresponding set of rules using regular expressions, a tool used in IT for string processing. The results do not highlight any significant differences between the experimental and the control group. It is argued that, while the activity is not appropriate for the teaching of orthography in the initial stages of acquisition, it could be useful in developing metalinguistic and IT skills within a degree course in digital humanities.
L’articolo si propone di descrivere e valutare un’attività didattica informatizzata volta allo sviluppo della competenza ortografica, qui proposta a un gruppo di studenti polacchi del primo anno di italianistica. La struttura bersaglio considerata è la variabile pronuncia della lettera a seconda del contesto grafico. L’esercizio chiedeva di esprimere le regole ortografiche corrispondenti in termini di espressioni regolari, uno strumento comunemente usato in informatica per l’elaborazione di testi. Dai risultati non emergono differenze statisticamente significative tra il gruppo sperimentale e quello di controllo, da cui si deduce che l’attività non pare adeguata per la didattica dell’ortografia nelle fasi iniziali dello studio di una L2. Non si esclude tuttavia che l’esercizio possa essere utilmente impiegato in altri contesti didattici, per esempio al fine dello sviluppo delle competenze metalinguistiche e informatica nell’ambito dei corsi di umanistica digitale.
(2020). Attività metalinguistiche su supporto informatico per lo sviluppo della competenza ortografica di apprendenti l’italiano L2 [journal article - articolo]. In ITALIANO LINGUADUE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/173175
Attività metalinguistiche su supporto informatico per lo sviluppo della competenza ortografica di apprendenti l’italiano L2
Saturno, Jacopo
2020-01-01
Abstract
The paper describes and evaluates a computer-based activity aimed at improving the orthographic competence of a group of Polish first-year L2 Italian students. The target structure was the pronunciation of the letter , which varies depending on the orthographic context. The purpose of the exercise was to elaborate the corresponding set of rules using regular expressions, a tool used in IT for string processing. The results do not highlight any significant differences between the experimental and the control group. It is argued that, while the activity is not appropriate for the teaching of orthography in the initial stages of acquisition, it could be useful in developing metalinguistic and IT skills within a degree course in digital humanities.File | Dimensione del file | Formato | |
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