The lauda Ancella preçïosa di Dio padre (ms. Riccardiano 2871) is the only case of an architextual quotation of Dante’s works in the whole cantasi come repertoire. The adoption of the original strophic architecture of the ballata I’ mi son pargoletta bella e nova shows how imitative procedure (in this case almost a contrafactum) works in relation to the structure of musical intonation. Moreover, the author recognises a wide range of imitative phenomena also in other laude contained in the manuscript, including those related to the famous Petrarchan madrigal Non al suo amante più Dïana piacque.
(2020). Appunti sulla fortuna di "I' mi son pargoletta bella e nova" nelle laude del ms. Riccardiano 2871 [journal article - articolo]. In CRITICA DEL TESTO. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/176024
Titolo: | Appunti sulla fortuna di "I' mi son pargoletta bella e nova" nelle laude del ms. Riccardiano 2871 |
Tipologia specifica: | articolo |
Tutti gli autori: | Persico, Thomas |
Data di pubblicazione: | 2020 |
Abstract (eng): | The lauda Ancella preçïosa di Dio padre (ms. Riccardiano 2871) is the only case of an architextual quotation of Dante’s works in the whole cantasi come repertoire. The adoption of the original strophic architecture of the ballata I’ mi son pargoletta bella e nova shows how imitative procedure (in this case almost a contrafactum) works in relation to the structure of musical intonation. Moreover, the author recognises a wide range of imitative phenomena also in other laude contained in the manuscript, including those related to the famous Petrarchan madrigal Non al suo amante più Dïana piacque. |
Rivista: | |
Nelle collezioni: | 1.1.01 Articoli/Saggi in rivista - Journal Articles/Essays |
File allegato/i alla scheda:
File | Descrizione | Tipologia | Licenza | |
---|---|---|---|---|
Persico_Critica del testo 2, 2020.pdf | publisher's version - versione editoriale | Licenza default Aisberg | Testo non consultabile |