The work of Georg Kerschensteiner, philosopher of education and school reformer who inspired the German dual system of vocational education and training, has been never fully accepted among Italian scholars. This fact explains why in Italy a dual system of VET based on part-time school’s attendance and job experience through apprenticeship has not been established yet. The Italian educational culture has never shared Kerschensteiner’s fundamental idea: human being can be developed through professionally qualified work better than general education. The present article shows the invincible resistance of Italian pedagogy towards this principle. If this attitude won’t change, the spread of dual apprenticeship in Italy will be impossible.
La ricezione italiana dell’opera di Georg Kerschensteiner, pedagogista e riformatore scolastico attivo in Germania all’inizio del Novecento e considerato il “padre” del sistema duale tedesco, rivela il motivo per cui in Italia non si è ancora sviluppato un modello di formazione professionale basata cioè sull’alternanza fra scuola ed esperienza lavorativa in apprendistato. La tradizione pedagogica del nostro Paese, di fatto, non ha mai condiviso l’intuizione fondamentale che ispirò Kerschensteiner, ossia che la formazione autentica non pasa per l’istruzione generalista, ma per il lavoro professionalmente qualificato. L’articolo documenta l’invincibile resistenza della pedagogia italiana rispetto a questa idea. Fintanto che non si riconoscerà il valore educativo della formazione professionale resa attraverso il lavoro, in Italia sarà impossibile favorire la diffusione del sistema duale.
(2020). La ricezione italiana dell’opera di Kerschensteiner e le riserve nei confronti della formazione professionale [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/178398
La ricezione italiana dell’opera di Kerschensteiner e le riserve nei confronti della formazione professionale
Bertuletti, Paolo
2020-01-01
Abstract
The work of Georg Kerschensteiner, philosopher of education and school reformer who inspired the German dual system of vocational education and training, has been never fully accepted among Italian scholars. This fact explains why in Italy a dual system of VET based on part-time school’s attendance and job experience through apprenticeship has not been established yet. The Italian educational culture has never shared Kerschensteiner’s fundamental idea: human being can be developed through professionally qualified work better than general education. The present article shows the invincible resistance of Italian pedagogy towards this principle. If this attitude won’t change, the spread of dual apprenticeship in Italy will be impossible.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
P. Bertuletti, La ricezione italiana dell’opera di Kerschensteiner. Storia di un pregiudizio “invincibile”, Nuova Secondaria Ricerca, 1, set. 2020, pp. 19-37.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
522.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
522.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo