Both Pestalozzi and Kerschensteiner put work at the center of popular education, as they considered vocational training the solution to the “educational emergency” caused, respectively, by the first and the second Industrial revolution. The present study shows how this idea gradually became clearer, proceeding from the first Pestalozzi’s insights to the theory of education developed a century later by Kerschensteiner.
Tanto Pestalozzi quanto Kerschensteiner concepirono il lavoro come il fulcro dell'istruzione popolare, vedendo nella formazione professionale la soluzione all'emergenza educativa provocata ai loro tempi, rispettivamente, dalla prima e dalla secondo rivoluzione industriale. Questo studio mostra come tale idea si chiarì progressivamente dalle prime intuizioni di Pestalozzi fino alla teoria dell'educazione sviluppata quasi un secolo più tardi da Kerschensteiner.
(2021). Il lavoro nella scuola popolare. Pestalozzi e Kerschensteiner a confronto [journal article - articolo]. In CQIA RIVISTA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/184505
Il lavoro nella scuola popolare. Pestalozzi e Kerschensteiner a confronto
Bertuletti, Paolo
2021-01-01
Abstract
Both Pestalozzi and Kerschensteiner put work at the center of popular education, as they considered vocational training the solution to the “educational emergency” caused, respectively, by the first and the second Industrial revolution. The present study shows how this idea gradually became clearer, proceeding from the first Pestalozzi’s insights to the theory of education developed a century later by Kerschensteiner.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
FORPERLAV_XI_34_pp. 126-143.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
1.11 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.11 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo