Pedagogy has the ambition to place at the center of its constitution the self-subject-person as it is. How can it do this if, quoting Quine, the separate disciplines as we know them, as a legacy of the Fordist twentieth century, are the stuff of librarians and school headmasters but certainly not of men of pedagogy, who aim at other whole men, capable, as such, of reliable examples of educational and formative research and above all of all-round magisterial testimony? The problem at the heart of this V Conferenza bergamasca is rather than epistemological and methodological, is precisely anthropological. Almost the natural outcome of the themes dealt with in the previous ones. But also, hopefully, the anticipation of those that will be placed with other facets at the center of future Conferences.

(2021). La volpe e il riccio: il quadro di un problema. Introduzione alla complessità della pedagogia . In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/185382

La volpe e il riccio: il quadro di un problema. Introduzione alla complessità della pedagogia

Bertagna, Giuseppe
2021-01-01

Abstract

Pedagogy has the ambition to place at the center of its constitution the self-subject-person as it is. How can it do this if, quoting Quine, the separate disciplines as we know them, as a legacy of the Fordist twentieth century, are the stuff of librarians and school headmasters but certainly not of men of pedagogy, who aim at other whole men, capable, as such, of reliable examples of educational and formative research and above all of all-round magisterial testimony? The problem at the heart of this V Conferenza bergamasca is rather than epistemological and methodological, is precisely anthropological. Almost the natural outcome of the themes dealt with in the previous ones. But also, hopefully, the anticipation of those that will be placed with other facets at the center of future Conferences.
2021
Italiano
Complessità e semplessità. Itinerari di ricerca per decifrare i problemi del sistema educativo e formativo. Atti della V Conferenza della ricerca educativa e pedagogica
10
4
14
online
Italy
Roma
Studium
comitato scientifico
Conferenza della ricerca educativa e pedagogica, Bergamo, Italia, 30 novembre - 1 dicembre 2020;
5
Bergamo
30 novembre - 1 dicembre 2020
Dipartimento di Scienze umane e sociali; Centro per la Qualità dell'Insegnamento e dell'Apprendimento
nazionale
contributo
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale e Sociale
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
1
Bertagna, Giuseppe
1.4 Contributi in atti di convegno - Contributions in conference proceedings::1.4.01 Contributi in atti di convegno - Conference presentations
reserved
Non definito
273
(2021). La volpe e il riccio: il quadro di un problema. Introduzione alla complessità della pedagogia . In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/185382
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
2021 - La volpe e il riccio 1_Bertagna_4-14.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 198.81 kB
Formato Adobe PDF
198.81 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/185382
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact