According to positive psychology, flourishing is a state of well-being in which both the hedonic (pleasure related to both positive emotions and sensations) and eudaimonic (development and realization of potentialities) components are considered. As such, it represents the optimal functioning individuals may achieve, and for this reason, it is an important adjustment index, especially for adolescents, who, during this critical life period, have to deal with many developmental tasks. This study focused on some possible individual predictors of flourishing, such as religiosity and personal values. It took into account the direct path between values, operationalized according to Schwartz’s Theory of Universal Values, and flourishing in a group of 240 Italian adolescents (66.5% girls, Mage = 17.22, DSage = 1.47), with the aim to analyze whether and how this relationship is moderated by the level of religiosity. The results showed a significant and positive relationship between the values of openness to change and conservation with flourishing. Moreover, results pointed out a moderating effect of religiosity: at high levels of religiosity, the link between self-transcendence and flourishing is also significant. Thus, values, in general, and self-transcendence in the case of interaction with religiosity, contribute to adolescents’ well-being. The theoretical and practical implications of the results are discussed.

Il flourishing è stato concettualizzato, nell’ambito della psicologia positiva, come uno stato di benessere dell’individuo in cui trovano realizzazione sia la componente edonica (piacere legato a emozioni e sensazioni positive) sia quella eudaimonica (sviluppo e realizzazione delle potenzialità) del benessere. Rappresenta dunque, per molti aspetti, il funzionamento psicologico ottimale ed è per questo un importante indice di adattamento, soprattutto per gli adolescenti, i quali, in questa finestra temporale critica, devono affrontare numerosi compiti di sviluppo. Il presente studio si focalizza su alcuni possibili predittori individuali del flourishing, in particolare sulla religiosità e i valori personali. Esso prende in esame la relazione diretta fra i valori, operazionalizzati in accordo con la Teoria dei valori universali di Schwartz e il flourishing in un gruppo di 240 adolescenti italiani (66.5% ragazze, età media = 17.22, deviazione standard = 1.47), con lo scopo di analizzare se e come questa relazione sia moderata dal grado di religiosità. I risultati hanno mostrato una relazione significativa, di direzione positiva, fra i valori dell’apertura al cambiamento e della conservazione con il flourishing. Inoltre, è emerso un effetto moderatore della religiosità: ad alti livelli di religiosità, risulta significativo anche il legame fra i valori dell’autotrascendenza e il flourishing. I valori, dunque, in interazione con la religiosità nel caso dell’autotrascendenza, contribuiscono al benessere dell’adolescente. Vengono discusse le implicazioni teoriche ed operative dei risultati.

(2021). La relazione tra valori personali e flourishing in adolescenza: il ruolo moderatore della religiosità [journal article - articolo]. In PSICOLOGIA DELLA SALUTE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/187513

La relazione tra valori personali e flourishing in adolescenza: il ruolo moderatore della religiosità

Barni, Daniela
2021-01-01

Abstract

According to positive psychology, flourishing is a state of well-being in which both the hedonic (pleasure related to both positive emotions and sensations) and eudaimonic (development and realization of potentialities) components are considered. As such, it represents the optimal functioning individuals may achieve, and for this reason, it is an important adjustment index, especially for adolescents, who, during this critical life period, have to deal with many developmental tasks. This study focused on some possible individual predictors of flourishing, such as religiosity and personal values. It took into account the direct path between values, operationalized according to Schwartz’s Theory of Universal Values, and flourishing in a group of 240 Italian adolescents (66.5% girls, Mage = 17.22, DSage = 1.47), with the aim to analyze whether and how this relationship is moderated by the level of religiosity. The results showed a significant and positive relationship between the values of openness to change and conservation with flourishing. Moreover, results pointed out a moderating effect of religiosity: at high levels of religiosity, the link between self-transcendence and flourishing is also significant. Thus, values, in general, and self-transcendence in the case of interaction with religiosity, contribute to adolescents’ well-being. The theoretical and practical implications of the results are discussed.
articolo
2021
Il flourishing è stato concettualizzato, nell’ambito della psicologia positiva, come uno stato di benessere dell’individuo in cui trovano realizzazione sia la componente edonica (piacere legato a emozioni e sensazioni positive) sia quella eudaimonica (sviluppo e realizzazione delle potenzialità) del benessere. Rappresenta dunque, per molti aspetti, il funzionamento psicologico ottimale ed è per questo un importante indice di adattamento, soprattutto per gli adolescenti, i quali, in questa finestra temporale critica, devono affrontare numerosi compiti di sviluppo. Il presente studio si focalizza su alcuni possibili predittori individuali del flourishing, in particolare sulla religiosità e i valori personali. Esso prende in esame la relazione diretta fra i valori, operazionalizzati in accordo con la Teoria dei valori universali di Schwartz e il flourishing in un gruppo di 240 adolescenti italiani (66.5% ragazze, età media = 17.22, deviazione standard = 1.47), con lo scopo di analizzare se e come questa relazione sia moderata dal grado di religiosità. I risultati hanno mostrato una relazione significativa, di direzione positiva, fra i valori dell’apertura al cambiamento e della conservazione con il flourishing. Inoltre, è emerso un effetto moderatore della religiosità: ad alti livelli di religiosità, risulta significativo anche il legame fra i valori dell’autotrascendenza e il flourishing. I valori, dunque, in interazione con la religiosità nel caso dell’autotrascendenza, contribuiscono al benessere dell’adolescente. Vengono discusse le implicazioni teoriche ed operative dei risultati.
Quigesi, Gianmarco; Russo, Claudia; Zagrean, Ioana; Danioni, Francesca; Barni, Daniela
(2021). La relazione tra valori personali e flourishing in adolescenza: il ruolo moderatore della religiosità [journal article - articolo]. In PSICOLOGIA DELLA SALUTE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/187513
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