The paper is devoted to analyze the meaning of Dante’s «aura sanza tempo tinta» (If 3, 29). In the first part, the essay briefly examines textual lessons error/orror (v. 31), and intertextual backround wich If 3 is connected to Virgil’s Aeneid. In particular, Iacomo della Lana and Alberico of Rosciate propose a different interpretation of syntagma «sanza tempo», and they understand it referred to «aura», with the meaning of «romore senza ordene», «sonitus [...] inordinatus». Thanks to an analysis of ancient commentars on Dante’s Commedia in the ages of ‘antica vulgata’ and thanks to other medieval sources, new evidence comes out explaining how this last difficilior interpretation seems more economical in a total interpretation of If 3, 22-30.
Il contributo è dedicato allo studio del significato di «aura sanza tempo tinta» in If 3, 29. Nella prima parte del saggio è proposta una breve sintesi dello status quaestionis in merito alla difesa delle lezioni error/orror (v. 31) e dei casi d’intertestualità che legano il canto ad alcuni passi dell’Eneide. In particolare, Iacomo della Lana e Alberico da Rosciate forniscono una diversa interpretazione del sintagma «sanza tempo», ora intendendolo, sempre riferito ad «aura», come «romore senza ordene», «sonitus [...] inordinatus». A partire dall’analisi dei più antichi commenti al poema dantesco negli anni dell’‘antica vulgata’ e dallo studio di altre fonti medievali, emergono alcuni aspetti che mostrano come quest’ultima interpretazione difficilior appaia più economica in vista del generale significato di If 3, 22-30.
(2021). Postilla a If 3, 29: l’«aura sanza tempo tinta» [journal article - articolo]. In ITALIANISTICA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/188633
Postilla a If 3, 29: l’«aura sanza tempo tinta»
Persico, Thomas
2021-01-01
Abstract
The paper is devoted to analyze the meaning of Dante’s «aura sanza tempo tinta» (If 3, 29). In the first part, the essay briefly examines textual lessons error/orror (v. 31), and intertextual backround wich If 3 is connected to Virgil’s Aeneid. In particular, Iacomo della Lana and Alberico of Rosciate propose a different interpretation of syntagma «sanza tempo», and they understand it referred to «aura», with the meaning of «romore senza ordene», «sonitus [...] inordinatus». Thanks to an analysis of ancient commentars on Dante’s Commedia in the ages of ‘antica vulgata’ and thanks to other medieval sources, new evidence comes out explaining how this last difficilior interpretation seems more economical in a total interpretation of If 3, 22-30.File | Dimensione del file | Formato | |
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