Over the last twenty years, in the European and Italian legal framework a global conception of inclusion concerning school as a part of the whole society has increasingly been emerging. It should be said that a virtuous circle between the system of categories and values of the educational pedagogical project on one side and the specific language of our time on the other side, has really started when modern technology is not used as a simple support to traditional teaching methods, but rather constitutes an inclusive Learning environment. "On-line Learning Circle" definitely belongs to the group of the most efficient multimedia technologies, capable to exceed the generational gap between "digital natives" and " digital immigrants" therefore promotes the kind of skills which are required in order to create a very inclusive society.

Dal quadro legislativo europeo e italiano degli ultimi venti anni emerge una concezione globale dell’inclusione, che riguarda la scuola in quanto parte dell’intera società. Un circolo virtuoso tra il sistema categoriale e valoriale del progetto didattico-pedagogico e il linguaggio proprio del mondo odierno è avviato quando le nuove tecnologie non vengono semplicemente adoperate a supporto di strategie di insegnamento tradizionali, ma costituiscono di per sé ambienti di apprendimento inclusivi. Tra le metodologie multimediali più efficaci si trova il “Learning Circle” on-line, che supera il gap generazionale tra “digital natives” e “digital immigrants”, promuovendo quelle “soft skills” indispensabili alla formazione di una società veramente inclusiva.

(2016). Il «circolo» dell’inclusione. Il 'Learning Circle' e gli ambienti di apprendimento on-line [journal article - articolo]. In L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/190759

Il «circolo» dell’inclusione. Il 'Learning Circle' e gli ambienti di apprendimento on-line

Marafioti, Rosa Maria
2016-01-01

Abstract

Over the last twenty years, in the European and Italian legal framework a global conception of inclusion concerning school as a part of the whole society has increasingly been emerging. It should be said that a virtuous circle between the system of categories and values of the educational pedagogical project on one side and the specific language of our time on the other side, has really started when modern technology is not used as a simple support to traditional teaching methods, but rather constitutes an inclusive Learning environment. "On-line Learning Circle" definitely belongs to the group of the most efficient multimedia technologies, capable to exceed the generational gap between "digital natives" and " digital immigrants" therefore promotes the kind of skills which are required in order to create a very inclusive society.
articolo
2016
Dal quadro legislativo europeo e italiano degli ultimi venti anni emerge una concezione globale dell’inclusione, che riguarda la scuola in quanto parte dell’intera società. Un circolo virtuoso tra il sistema categoriale e valoriale del progetto didattico-pedagogico e il linguaggio proprio del mondo odierno è avviato quando le nuove tecnologie non vengono semplicemente adoperate a supporto di strategie di insegnamento tradizionali, ma costituiscono di per sé ambienti di apprendimento inclusivi. Tra le metodologie multimediali più efficaci si trova il “Learning Circle” on-line, che supera il gap generazionale tra “digital natives” e “digital immigrants”, promuovendo quelle “soft skills” indispensabili alla formazione di una società veramente inclusiva.
Marafioti, Rosa Maria
(2016). Il «circolo» dell’inclusione. Il 'Learning Circle' e gli ambienti di apprendimento on-line [journal article - articolo]. In L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/190759
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
'Learning circle' on-line.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 401.86 kB
Formato Adobe PDF
401.86 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/190759
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact