This essay presents a reconstruction of reflective practice in terms of theory and methodology, and is based on an analysis of scientific literature in the subject. Reflective practice has long been one of the most important concerns in professional practice, especially in the field of teacher training. The purpose of this contribution is to show that promoting reflexivity during teacher training and their professional service can have great benefits in terms of didactic effectiveness, because reflection develops the ability of teachers to consider their practice and to modify their consideration of teaching and learning. Reflective practice also promotes the development of professional identity. In fact, the teacher as a reflective professional can interpret and reinterpret his own experience, thus developing his professional identity as a teacher.
Questo saggio presenta una ricostruzione della pratica riflessiva in termini di teoria e metodologia, ed è basato su un’analisi della letteratura scientifica in argomento. La pratica riflessiva è stata a lungo una delle preoccupazioni più rilevanti nella pratica professionale, specialmente nell’ambito della formazione degli insegnanti. Lo scopo di questo contributo è di mostrare che promuovere la riflessività durante la formazione dei docenti e nel loro servizio professionale può avere forti benefici relativamente all’efficacia didattica, perché la riflessività sviluppa la capacità degli insegnanti di considerare la propria pratica e di modificare la loro considerazione sull’insegnamento e sull’apprendimento. La pratica riflessiva promuove anche lo sviluppo dell’identità professionale. Infatti, l’insegnante come professionista riflessivo sa interpretare e reinterpretare la propria esperienza, sviluppando in questo modo la sua identità professionale di docente.
(2017). La riflessività nella formazione alla professione docente [journal article - articolo]. In EDETANIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/193778
La riflessività nella formazione alla professione docente
Crotti, Monica
2017-01-01
Abstract
This essay presents a reconstruction of reflective practice in terms of theory and methodology, and is based on an analysis of scientific literature in the subject. Reflective practice has long been one of the most important concerns in professional practice, especially in the field of teacher training. The purpose of this contribution is to show that promoting reflexivity during teacher training and their professional service can have great benefits in terms of didactic effectiveness, because reflection develops the ability of teachers to consider their practice and to modify their consideration of teaching and learning. Reflective practice also promotes the development of professional identity. In fact, the teacher as a reflective professional can interpret and reinterpret his own experience, thus developing his professional identity as a teacher.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
RiflessivitÖDocenti_Edetania.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
816.04 kB
Formato
Adobe PDF
|
816.04 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo