The teaching of Drawing within the degree courses in Primary Education calls for new reflections in our sector in order to reshape teaching, no longer aimed at training engineers and architects, but educators. Professional figures who will have to use the graphic tool, not for the understanding and enhancement of architecture and landscape, but as a fundamental means for communicating the child’s interior space. An extended conception of the discipline, devoid of a direct link with the representation of the architectural and natural heritage, hinged on a close relationship with the visual arts and the doctrines of art history and social sciences. The pandemic crisis has called us to new challenges by forcing us to the intensive use of ‘remote’ digital teaching; the essay presents reflections born from the experience gained within the course of Drawing, Art and Music active at the University of Bergamo, highlighting how blended learning can offer, if used in an appropriate way, new opportunities to overcome the limits of traditional education in presence only.

L’insegnamento del Disegno all’interno dei corsi di laurea in Scienze della Formazione Primaria sollecita nuove riflessioni del nostro settore al fine di una rimodulazione della didattica, non più rivolta alla formazione di ingegneri e architetti, ma di educatori. Figure professionali che dovranno impiegare lo strumento grafico non per la comprensione e la valorizzazione dell’architettura e del paesaggio, ma come mezzo fondamentale per la comunicazione dello spazio interiore del bambino. Una concezione allargata della disciplina, priva di un legame diretto con la rappresentazione del patrimonio architettonico e naturale, incardinata su una stretta relazione con le arti visive e le dottrine di storia dell’arte e scienze sociali. La crisi pandemica ci ha chiamato a nuove sfide costringendoci all’uso intensivo della didattica digitale ‘in remoto’; il saggio presenta delle riflessioni nate dall’esperienza maturata all’interno del corso di Disegno, Arte e Musica attivo presso l’Università degli Studi di Bergamo, evidenziando come il blended learning possa offrire, se impiegato nel modo adeguato, nuove opportunità per superare i limiti dell’educazione tradizionale in sola presenza.

(2021). Il disegno per l’infanzia al tempo della pandemia: l’esperienza del C.I. di Disegno, Arte e Musica di UniBg / Drawing for children in a pandemic Era: the Experience of the C.I. of Drawing, Art and Music of UniBg . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/194928

Il disegno per l’infanzia al tempo della pandemia: l’esperienza del C.I. di Disegno, Arte e Musica di UniBg / Drawing for children in a pandemic Era: the Experience of the C.I. of Drawing, Art and Music of UniBg

Alessio, Cardaci
2021-01-01

Abstract

The teaching of Drawing within the degree courses in Primary Education calls for new reflections in our sector in order to reshape teaching, no longer aimed at training engineers and architects, but educators. Professional figures who will have to use the graphic tool, not for the understanding and enhancement of architecture and landscape, but as a fundamental means for communicating the child’s interior space. An extended conception of the discipline, devoid of a direct link with the representation of the architectural and natural heritage, hinged on a close relationship with the visual arts and the doctrines of art history and social sciences. The pandemic crisis has called us to new challenges by forcing us to the intensive use of ‘remote’ digital teaching; the essay presents reflections born from the experience gained within the course of Drawing, Art and Music active at the University of Bergamo, highlighting how blended learning can offer, if used in an appropriate way, new opportunities to overcome the limits of traditional education in presence only.
2021
Cardaci, Alessio
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
cardaci.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 5.27 MB
Formato Adobe PDF
5.27 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/194928
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact