Andrea Potestio rethinks the link between theory and practice in a pedagogical key, formulating the socalled principle of "alternanza formativa". His effort lays the foundations of a “pedagogy of work”, as it helps, on the one hand, to go beyond the old prejudice which considers theory more important than practice in the learning process understating the educational value of work, and, on the other, to reveal the inconsistency of many interpretations of work and training which ignore the fundamental link between theory and practice. Only when teachers will be aware of that – pedagogy’s task is to warn them in this sense – the tools of work-based learning will be also able to promote an authentic education. This is exactly what recent studies on “boundary crossing” suggest. Is it not an implicit confirmation of the principle of alternation?
Andrea Potestio ripensa in chiave pedagogica il nesso fra teoria e pratica, formulando il principio dell’«alternanza formativa». Il suo è un contributo prezioso che rafforza i fondamenti della pedagogia del lavoro, perché aiuta, da un lato, a superare l’antico pregiudizio secondo il quale la teoria sarebbe più formativa della pratica – da cui discende il misconoscimento del valore educativo del lavoro – dall’altro, a decostruire alcune interpretazioni riduttive del lavoro e della formazione che del nesso fondamentale fra teoria e pratica ignorano le implicazioni profonde. Solo quando gli educatori e gli insegnanti saranno attenti a tali implicazioni – il compito della pedagogia del lavoro è quello di avvertirli in tal senso – anche i dispositivi dell’alternanza scuola-lavoro saranno in grado di promuovere una formazione autentica: proprio questo sembrano suggerire gli studi recenti sul «boundary crossing» che implicitamente confermano il principio dell’alternanza formativa.
(2021). Il principio pedagogico dell’«alternanza formativa» e le sue implicazioni [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/195818
Il principio pedagogico dell’«alternanza formativa» e le sue implicazioni
Bertuletti, Paolo
2021-01-01
Abstract
Andrea Potestio rethinks the link between theory and practice in a pedagogical key, formulating the socalled principle of "alternanza formativa". His effort lays the foundations of a “pedagogy of work”, as it helps, on the one hand, to go beyond the old prejudice which considers theory more important than practice in the learning process understating the educational value of work, and, on the other, to reveal the inconsistency of many interpretations of work and training which ignore the fundamental link between theory and practice. Only when teachers will be aware of that – pedagogy’s task is to warn them in this sense – the tools of work-based learning will be also able to promote an authentic education. This is exactly what recent studies on “boundary crossing” suggest. Is it not an implicit confirmation of the principle of alternation?File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
nsricerca-3-2021_compressed.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
693.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
693.96 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo