Comparisons of individual introductions show that there are linguistic and rhetorical divergences affecting the way in which scholars represent themselves in legal discourse, involving explicit versus non/less-explicit projection of authorial identity by means of self-mentions as well as idiosyncratic features of writing the introduction genre (the latter viewed in terms of Swales’ prototypical rhetorical description of Move analysis). While these divergences result from the incidence of writers’ socio-cultural identities, they nonetheless allow scholars to secure their allegiance to the community discourse practices by negotiating co-operatively the promotion and publication of their academic work in English to the international readers. As a result of the variously configured linguistic/rhetorical contexts, the argument is made for the identity of the genre writers to be a matter of individuality as well as discipline, which accounts for the discursive practices to be linked with “the impact of globalisation on language, as identities are becoming increasingly fluid and negotiable” (Gotti 2006: 45), therefore leading the identity and integrity of the introductory genre to be “a very versatile concept” (Bhatia 2004: 65) in the disciplinary domain.
L’indagine delle categorie metadiscorsive così osservate sembra riflettere le tensioni che sono alla base dell’identità autoriale rappresentata all’interno del genere testuale che, tuttavia, consente ai singoli autori di realizzare la loro appartenenza alla comunità di discorso, negoziando in maniera co-operativa la promozione del sapere scientifico ad un ampio uditorio internazionale nella lingua della comunicazione globale.
(2008). Writer Identity in the Introduction Section of Academic Law Research Articles: Exploring Metadiscourse Strategies [journal article - articolo]. In LINGUISTICA E FILOLOGIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/197
Titolo: | Writer Identity in the Introduction Section of Academic Law Research Articles: Exploring Metadiscourse Strategies | |
Tutti gli autori: | Tessuto, Girolamo | |
Data di pubblicazione: | 2008 | |
Abstract (eng): | Comparisons of individual introductions show that there are linguistic and rhetorical divergences affecting the way in which scholars represent themselves in legal discourse, involving explicit versus non/less-explicit projection of authorial identity by means of self-mentions as well as idiosyncratic features of writing the introduction genre (the latter viewed in terms of Swales’ prototypical rhetorical description of Move analysis). While these divergences result from the incidence of writers’ socio-cultural identities, they nonetheless allow scholars to secure their allegiance to the community discourse practices by negotiating co-operatively the promotion and publication of their academic work in English to the international readers. As a result of the variously configured linguistic/rhetorical contexts, the argument is made for the identity of the genre writers to be a matter of individuality as well as discipline, which accounts for the discursive practices to be linked with “the impact of globalisation on language, as identities are becoming increasingly fluid and negotiable” (Gotti 2006: 45), therefore leading the identity and integrity of the introductory genre to be “a very versatile concept” (Bhatia 2004: 65) in the disciplinary domain. | |
Abstract (ita): | L’indagine delle categorie metadiscorsive così osservate sembra riflettere le tensioni
che sono alla base dell’identità autoriale rappresentata all’interno del genere testuale
che, tuttavia, consente ai singoli autori di realizzare la loro appartenenza alla
comunità di discorso, negoziando in maniera co-operativa la promozione del sapere
scientifico ad un ampio uditorio internazionale nella lingua della comunicazione globale. Questo contributo esamina la comunicazione accademica realizzata dagli autori esperti delle riviste in ambito giuridico, in particolar modo quella che si rinviene nella sezione dell’Introduzione a tali riviste. Il quadro analitico viene offerto dalla nozione di “metadiscorso” (Hyland 2005) visto nella sua dimensione “interattiva” e “internazionale” che sottende il recente approccio all’analisi di discorso e di genere testuale. Prendendo spunto dal dato qualitativo e quantitativo, l’analisi linguistica illustra i tratti identitari degli autori nel corpus esaminato: 30 Introduzioni campione scelte tra una rosa di recenti riviste specializzate. Nella fattispecie, l’analisi viene condotta sulle categorie metadiscorsive interazionali dell’identità o presenza dell’autore realizzate attraverso le risorse pronominali ed altre risorse linguistiche esplicite/meno-esplicite di tale presenza, come pure attraverso la categoria interattiva delle citazioni dell’autore. | |
Nelle collezioni: | L&F by issue - Fascicoli della rivista L&F |
File allegato/i alla scheda:
File | Descrizione | Tipologia | Licenza | |
---|---|---|---|---|
LeF27(2008)Tessuto.pdf | publisher's version - versione editoriale | ![]() | Open AccessVisualizza/Apri |