Students’ Perspectives on University Heritage: A Joint Study between the University of Bologna and the University of Modena and Reggio Emilia. Codifying, enhancing and communicating academic and university heritage beyond musealisation has become a stimulus for the creation of new knowledge networks, as well as urban and international cultural itineraries, helping to raise awareness of the role the university has played in the evolution of the city and beyond, among authentic and legendary geo-historical elements. In particular, this paper presents a preliminary experimental activity carried out in the academic year 2018/2019 and 2019/2020 within the framework of two geography courses at the University of Bologna and the University of Modena and Reggio Emilia with the aim of investigating students’ knowledge of the heritage of their university. The contribution concludes with some preliminary reflections on the evolution of the project due to system variations in response to the complexities linked to the Covid-19 pandemic.

Codificare, valorizzare, comunicare il patrimonio accademico e universitario al di là della musealizzazione è diventato uno stimolo per la creazione di nuove reti di conoscenza, così come di itinerari culturali urbani e internazionali, contribuendo ad accrescere la consapevolezza del ruolo che l’università ha svolto per l’evoluzione della città e non solo, tra elementi geo-storici autentici e leggendari. L’articolo presenta un’attività sperimentale preliminare svolta negli a.a. 2018/2019 e 2019/2020 nell’ambito di due corsi di geografia dell’Università di Bologna e dell’Università di Modena e Reggio Emilia con l’obiettivo di indagare la conoscenza del patrimonio universitario e degli elementi geostorici di base del proprio ateneo da parte degli studenti. Il contributo conclude con alcune riflessioni preliminari sull’evoluzione del progetto in ragione delle variazioni di sistema in risposta alle complessità legate alla pandemia Covid-19.

(2021). La prospettiva degli studenti sull'heritage universitario: uno studio tra l'Università di Bologna e l'Università di Modena e Reggio Emilia . In MEMORIE GEOGRAFICHE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/200928

La prospettiva degli studenti sull'heritage universitario: uno studio tra l'Università di Bologna e l'Università di Modena e Reggio Emilia

Belotti, Sara;
2021-01-01

Abstract

Students’ Perspectives on University Heritage: A Joint Study between the University of Bologna and the University of Modena and Reggio Emilia. Codifying, enhancing and communicating academic and university heritage beyond musealisation has become a stimulus for the creation of new knowledge networks, as well as urban and international cultural itineraries, helping to raise awareness of the role the university has played in the evolution of the city and beyond, among authentic and legendary geo-historical elements. In particular, this paper presents a preliminary experimental activity carried out in the academic year 2018/2019 and 2019/2020 within the framework of two geography courses at the University of Bologna and the University of Modena and Reggio Emilia with the aim of investigating students’ knowledge of the heritage of their university. The contribution concludes with some preliminary reflections on the evolution of the project due to system variations in response to the complexities linked to the Covid-19 pandemic.
2021
Belotti, Sara; Grandi, Silvia
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Belotti_Grandi_Memorie_Geografiche_2021.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 783.54 kB
Formato Adobe PDF
783.54 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/200928
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact