From the seventeenth century the circulation of images between the West and Eastern Slavia is a significant phenomenon in Russia. The paper analyses the subject of "The devil of money", represented in some variants (from the 1770s to the beginning of the twentieth century) in Russian prints widely diffused (lubok). The subject is an elaboration of the French print "Le diable d’argent", which found success over the centuries (from the 1680s to the second half of the twentieth century) in France. The comparison between Russian and French prints highlights some peculiarities of Russian and French culture, encouraging a reflection on the productive and interesting relationship between svoe and čužoe, in the elaboration and russification, in the passage of a subject from a culture to the other.

Dal XVII sec. la circolazione delle immagini tra Occidente e Slavia orientale è in Russia un fenomeno di rilievo. Il contributo propone l’analisi di un soggetto, "Il diavolo del denaro", rappresentato in alcune varianti (dagli anni 1770 all’inizio del XX sec.) nelle stampe russe a grande diffusione (lubok). Il soggetto è l’elaborazione della stampa francese "Le diable d’argent", che trovò successo e diffusione nei secoli (dagli anni 1680 alla seconda metà XX sec.) in Francia. Il confronto tra esemplari diversi, russi e francesi, mette in risalto alcune peculiarità della cultura russa, e di quella francese, favorendo una riflessione sul produttivo e interessante rapporto fra svoe e čužoe, nella elaborazione e russificazione, nel passaggio di un soggetto da una cultura all’altra.

(2021). "Un'immagine non muore mai" . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/205077

"Un'immagine non muore mai"

Pesenti, Maria Chiara
2021-01-01

Abstract

From the seventeenth century the circulation of images between the West and Eastern Slavia is a significant phenomenon in Russia. The paper analyses the subject of "The devil of money", represented in some variants (from the 1770s to the beginning of the twentieth century) in Russian prints widely diffused (lubok). The subject is an elaboration of the French print "Le diable d’argent", which found success over the centuries (from the 1680s to the second half of the twentieth century) in France. The comparison between Russian and French prints highlights some peculiarities of Russian and French culture, encouraging a reflection on the productive and interesting relationship between svoe and čužoe, in the elaboration and russification, in the passage of a subject from a culture to the other.
2021
Pesenti, Maria Chiara
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Un'immagine non muore mai.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 6.84 MB
Formato Adobe PDF
6.84 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/205077
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact