The precocious discovery and the resulting promotion of the calling to teach represent, nowadays, a decisive challenge in the debate concerning the degrees in secondary teacher education, which is strictly connected to the issue of the initial teacher education and the profile of the qualified teacher’s personal and professional competences. The possibility to retrace, in a historical plan, the biographies of some famous teachers of the past could offer a heuristic perspective of studying and relaunching this theme, according to some pedagogical goals, fundamental for a good teacher education, to enhance the richness of a pedagogical reflection about educational and didactics practices.
La precoce scoperta e la conseguente coltivazione della vocazione all’insegnamento rappresentano, ancora oggi, una sfida decisiva nel dibattito scaturito attorno alle lauree abilitanti all’insegnamento nelle scuole secondarie di I e II grado, che interpella direttamente la questione della formazione iniziale degli insegnanti e il profilo delle competenze personali e professionali del docente abilitato. La possibilità di ripercorrere, sul piano storico, le biografie di alcuni grandi maestri del passato può offrire una prospettiva euristica di studio e rilancio di questo tema, tenuto conto di alcuni obiettivi imprescindibili per una buona preparazione all’insegnamento, in grado di valorizzare la ricchezza di una riflessione pedagogica sulle prassi educative e didattiche.
(2022). Lauree abilitanti: il nodo cruciale della vocazione all’insegnamento secondario. Il valore euristico dello studio storico delle biografie magisteriali [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/206869
Lauree abilitanti: il nodo cruciale della vocazione all’insegnamento secondario. Il valore euristico dello studio storico delle biografie magisteriali
Scaglia, Evelina
2022-01-01
Abstract
The precocious discovery and the resulting promotion of the calling to teach represent, nowadays, a decisive challenge in the debate concerning the degrees in secondary teacher education, which is strictly connected to the issue of the initial teacher education and the profile of the qualified teacher’s personal and professional competences. The possibility to retrace, in a historical plan, the biographies of some famous teachers of the past could offer a heuristic perspective of studying and relaunching this theme, according to some pedagogical goals, fundamental for a good teacher education, to enhance the richness of a pedagogical reflection about educational and didactics practices.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
2022 Scaglia NS ricerca insegnamento secondario.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
172.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
172.86 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo